Świadek historii
Dom w Krzyszkowicach został zbudowany w 1890 r. w stylu krakowskim. Ściany powstały z belek uszczelnionych gliną, osadzonych na kamiennej podmurówce zbudowanej przede wszystkim z piaskowca. Czterospadowy dach wsparto na krokwiach. Szeroki na 11 m front domu był skierowany na południe. Chałupę przecina sień, po jej prawej stronie są pomieszczenia mieszkalne, a po lewej kuchnia i izba. W sieni jest też piec chlebowy.
Przez wszystkie lata dom był własnością tej samej rodziny i służył jako budynek mieszkalny. Przetrwał Cesarsko-Królewską Monarchię Austro-Węgierską, II Rzeczpospolitą, walki obronne kampanii polskiej w 1939 r. i PRL. Do rejestru zabytków został wpisany w 1986 r.
Z Krzyszkowic do Nowej Huty
Jesienią i zimą budynek został rozebrany, a wszystkie jego elementy skatalogowane i przygotowane do ponownego złożenia w nowym miejscu. Dbano przy tym o najdrobniejsze szczegóły, do specjalnych woreczków został zebrany nawet oryginalny tynk.
Chałupa trafi do Nowej Huty, do skansenu w Branicach, który w przyszłości stanie się częścią większego przedsięwzięcia - Parku Edukacyjnego „Branice”. Upamiętni on dziedzictwo grupy etnograficznej Krakowiaków Zachodnich. Projekt realizowany jest przez spółkę Kraków Nowa Huta Przyszłości, która zajmuje się nadaniem nowych funkcji poprzemysłowym terenom wschodniej części Krakowa.
Skansen docelowo będzie obejmował 11 zagród, karczmę, kościół oraz nowoczesny budynek ekspozycyjno-edukacyjny przeznaczony do organizacji warsztatów, wykładów i wystaw. Wszystko to stworzy układ dawnej podkrakowskiej wsi.
Nowa lokalizacja dla chałupy w Krzyszkowicach to nie pierwsza tego rodzaju operacja w ostatnich latach. Przy okazji budowy tunelu pod Luboniem Małym przeniesiony został dom pisarza Jalu Kurka.
Węzeł Krzyszkowice
Nowy węzeł, dzięki tunelowi, który zostanie zbudowany pod drogą krajową nr 7, pozwoli na bezpieczny wjazd z Krzyszkowic na zakopiankę w kierunku Krakowa i Myślenic. Będzie w nim również chodnik dla pieszych. Kierowcy jadący z Krakowa do Krzyszkowic będą zjeżdżać z zakopianki w prawo, a następnie przejeżdżać pod DK7. Dojadą wówczas nową drogą obok agencji pocztowej do przebiegającej przez wieś drogi powiatowej, prowadzącej do Sieprawia. Tą samą trasą, tyle że w przeciwnym kierunku, będą poruszać się pojazdy jadące z Krzyszkowic w kierunku Myślenic.
Ruch z Myślenic do Krzyszkowic i z Krzyszkowic na zakopiankę w kierunku Krakowa będzie poprowadzony przebudowaną drogą powiatową. Poprawiony zostanie zjazd i wjazd na DK7. Prace potrwają do końca 2025 r.
W okolicy przyszłego węzła, zakopianką przejeżdża codziennie prawie 40 tysięcy aut. Dane pochodzą z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021. Dzięki budowie węzła i likwidacji lewoskrętów poprawi się bezpieczeństwo w tym miejscu.
W latach 2017-2021 doszło tutaj do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne.
Modernizacja zakopianki
Poza węzłem Krzyszkowice GDDKiA prowadzi w ostatnich latach prace, których celem jest poprawa bezpieczeństwa na zakopiance i zwiększenie przepustowości tej drogi. W czerwcu został otworzony węzeł w Gaju, a w Myślenicach powstają kolejne bezkolizyjne skrzyżowanie.
Jesienią zostały oddane do użytku dwie kładki – w Głogoczowie i Mogilanach.
W Libertowie w najbliższych latach powstaną trzy kolejne:
• koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą,
• koło przystanku autobusowego Góra Libertowska,
• przy skrzyżowaniu DK7 z ul. Rumianą i Przylesie.
Kładki powstaną w ramach przebudowy zakopianki w Libertowie. Inwestycja będzie realizowana do 2027 r. Czwarta kładka powstaje w ramach węzła Myślenice, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego w Myślenicach.