Zadaniem Centrum Edukacji Medialnej jest nauka krytycznego spojrzenia na informacje oraz odróżniania informacji prawdziwej od fałszywej. Badania Pew Research Center pokazują, że aż 75 proc. młodych Polaków w wieku 18-29 lat uważa dezinformację i cyberataki za ważny problem. Co ciekawe, spośród badanych 19 krajów, tylko w Grecji wskaźnik dla tej grupy wiekowej jest większy.
Dr Paulina Prędotka, dyrektor CEM-u informuje, że w tym miejscu będzie można czerpać wiedzę na temat mediów i wyzwań, jakie stoją przed odbiorcami treści oraz nadawcami.
– Zależy nam na tym, abyśmy edukowali w zakresie rozważnego publikowania i odbierania materiałów informacyjnych – dodaje.
Odwiedzający Centrum Edukacji Medialnej poznają na interaktywnej ścianie krótką historię mediów. W strefie historii będą używane jeszcze kilkanaście lat temu urządzenia do nagrywania i montażu. Specjaliści pokażą, jak przygotowywano materiały radiowe na taśmach. Dla kontrastu będzie też można zobaczyć ten proces przy użyciu najnowocześniejszej technologii cyfrowej.
W specjalnym studiu, wyposażonym w profesjonalny Green Screen, będzie można spróbować swoich sił w roli spikera wiadomości lub prezentera pogody. Zaprojektowano również kilka stanowisk, na których zostaną zaprezentowane możliwości nowoczesnych technologii wizualnych, np. wyświetlanie interaktywnych obrazów na ekranie z pary wodnej czy rozszerzoną rzeczywistość.
W wydzielonej salce, gdzie znajduje się studio dźwiękowe, zwiedzający „dotkną” dźwięku w technologii Dolby Atmos, którą wykorzystują światowi filmowcy, twórcy gier czy producenci telewizyjni. Finałową część wystawy stanowi strefa fake newsów, w której z kolei będzie można się dowiedzieć, jak tworzone są dezinformujące komunikaty, rozwiązać quiz czy dodać komentarz do materiałów TV.
Podążając ścieżką edukacyjną po ekspozycji – dedykowaną różnym grupom wiekowym – zwiedzający będzie mógł zgromadzić dla siebie bazę najistotniejszych informacji, ale też rozwinąć swoje kompetencje medialne.
Warsztaty w Centrum Edukacji Medialnej będą realizowane wyłącznie dla grup zorganizowanych. Uczestnicy zajęć będą mogli zwiedzić również Radio Kielce: wejdą do newsroomu, studia emisyjnego, a także nagrają przygotowany przez siebie serwis informacyjny. Obecnie opracowywane są tematyczne edukacyjne ścieżki zwiedzania oraz scenariusze lekcji dla szkolnych grup uczniów z różnych poziomów nauczania.