Jak przekazał rzecznik, obecnie przewoźnik analizuje złożoną ofertę m.in. pod kątem zgodności z zamówieniem.
"Oferta złożona przez wykonawcę przekracza budżet, ponieważ my na ten cel przeznaczyliśmy 6 mld 654 mln zł 160 tys. 272 zł brutto, natomiast oferta złożona przez konsorcjum opiewa na 8 mld 533 mln 682 tys. 436 zł" - poinformował Nowak.
Nowe pociągi mają być dostarczone w czasie 54 miesięcy od podpisania umowy.
W sumie zamówienie obejmuje 38 wagonów sterowniczych, 228 wagonów środkowych oraz 45 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych. Pociągi typu push-pull składają się z lokomotywy i wagonów, przy czym ostatni wagon może pełnić rolę wagonu sterowniczego. W przypadku gdy pociąg ciągnięty jest przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z lokomotywy, a gdy pociąg jest przez lokomotywę pchany, to sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego.
To drugi przetarg na tego typu składy, pierwsze postępowanie zostało bowiem unieważnione, gdyż złożona oferta znacząco przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Wartość złożonej oferty przekroczyła bowiem 7,8 mld zł brutto i była wyższa od przewidzianego budżetu o 2,4 mld zł.
Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać około dwa razy więcej pociągów, zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie i zaoferować podróżnym wysoki standard podróży. Aby to osiągnąć, spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.