Według danych Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie, 53 proc. małopolskich tras rowerowych to szlaki poprowadzone po drogach odseparowanych od ruchu samochodowego. 33 proc. z nich przebiega po asfaltowych drogach lokalnych o niewielkim ruchu samochodowym, a 14 proc. to drogi szutrowe.

Dodatkowo w Małopolsce funkcjonuje dobrze rozwinięta infrastruktura do kolarstwa górskiego - MTB, w tym jej ekstremalnych odmian Enduro i Downhill. Dziewięć tzw. bikeparków znajduje się na funkcjonujących zimą stokach narciarskich. Miłośnicy zjazdów ekstremalnych mogą korzystać z wyciągów: Bike Park Kasina, Bike Park Kluszkowce, Bike Park Mosorny Groń wraz Babia Góra Trails, Bike Park Słotwiny Arena, PKL Palenica w Szczawnicy, Gorlickie Ścieżki, Myślenice Singletracks, Rabka Trails oraz Bike Park Marcinka w Tarnowie. Szereg górskich szlaków rowerowych, m.in. trasy rowerowe MTB powstały w ramach działań samorządów w Krynicy Zdroju.

Fani rowerowych ewolucji mogą w Małopolsce korzystać z ponad 30 torów, tzw. pumptracków.

Największy w Małopolsce projekt ścieżek rowerowych, czyli VeloMałopolska, cały czas się rozwija. Obecnie jest gotowych 650 km, a ma być 1000 km. VeloMałopolska składa się z ośmiu tras, które docelowo mają przebiegać przez każdy region województwa i połączyć największe miasta regionu. W ramach VeloMałopolska funkcjonują: Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloPrądnik, VeloRaba, VeloRudawa, VeloSkawa. Są tu także trasy stanowiące odcinki międzynarodowych ścieżek rowerowych: VeloMetropolis będące częścią trasy EuroVelo 4 oraz VeloNatura będące częścią EuroVelo 11. Zasięg międzynarodowy ma także polsko-słowacki Szlak wokół Tatr.

475 km tras rowerowych w Małopolsce powstało dzięki inwestycji Województwa Małopolskiego - Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Pozostałe odcinki wybudowały gminy, przez których teren przebiegają trasy. W ramach VeloMałopolska powstały także Miejsca Obsługi Rowerzystów, których aktualnie jest 27. Przy ścieżkach są również wiaty zapewniające miejsce odpoczynku i schronienia dla rowerzystów. Takich budowli jest ponad 70. Infrastrukturę rowerową rozbudowują też miasta tworzące trasy nie tylko w celach turystycznych, ale też by umożliwić dojazd do pracy czy szkoły.

Budowa tras rowerowych nie byłaby możliwa bez funduszy zewnętrznych. Infrastruktura rowerowa powstaje dzięki różnym programom unijnym i krajowym, jak: Regionalny Program Operacyjny, Interreg, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska, budżet województwa czy państwa.