Krajowa konsultant w dziedzinie epidemiologii, profesor Iwona Paradowska-Stankiewicz uważa, że w promowanie mammografii i innych badań profilaktycznych powinni aktywnie włączyć się lekarze rodzinni.

"Może jest możliwość, żeby lekarze zapytali: jak dawno robiła pani mammografię. Jeżeli jest to długi czas, to taki lekarz może powiedzieć: Pani Zosiu, proszę wykonać badanie, jest taka potrzeba, musimy to sprawdzić" - powiedziała profesor Iwona Paradowska-Stankiewicz.

Z badania zainicjowanego przez Fundację OnkoCafe - Razem Lepiej wynika, że efekty przynoszą najprostsze metody, w tym bezpośrednie zaproszenie na badanie, na przykład SMS-em - mówi Anna Kupiecka - prezeska Fundacji Onko-Cafe.

"Konieczne są SMS-y personalizowane, adresowane do grupy, która kwalifikuje się do badań przesiewowych, ale te SMS-y muszą być interaktywne czyli zawierać jednocześnie link do spisu realizatorów lub adres placówki, w której można skorzystać z badania" - wyjaśnia Anna Kupiecka. Dodała, że dobrym rozwiązaniem byłyby również powiadomienia o badaniach w Internetowym Koncie Pacjenta.

Bezpłatny program profilaktyki raka piersi obejmuje kobiety w wieku od 45 do 74 lat. Badania wykonuje się raz na 2 lata. Październik jest miesiącem świadomości raka piersi.