- Tarnów powinien iść w tym wariancie, na który dzisiaj mamy decyzję środowiskową. Dlatego, że szkoda czasu na nowe warianty. To jest około dziesięciu czy kilkunastu lat na to, żeby te nowe warianty powstały. Dzisiaj nie mamy czasu - mówi Górnikiewicz.
Przebieg obwodnicy w granicy Tarnowa ma już prawomocną decyzję środowiskową, można więc ruszyć z jego realizacją. Jest jednak jeden problem. W takim przebiegu drogi to Tarnów musiałby ponieść koszt tej budowy.
Poseł Piotr Górnikiewicz w rozmowie z Radiem Kraków przyznaje jednak, że w ubiegłym tygodniu razem z prezydentem Tarnowa odwiedził wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca, który zapewnił o rządowym wsparciu dla miasta w tej kwestii.
- Te środki powinniśmy pozyskać ze środków zewnętrznych. Jak państwo wiecie, zgłosiliśmy, że 30 miliardów złotych zostanie przeznaczonych na infrastrukturę dotyczącą obronności, obronę cywilną i te wszystkie rzeczy, które są związane ewentualnie z tymi rzeczami dotyczącymi obrony. Być może finansowanie takiej drogi powinno się znaleźć z takich środków. Będziemy rozmawiali o tym z panią ministrą Pełczyńską-Nałęcz i z panem Kosiniakiem-Kamyszem. Jest to w jakiś sposób też droga strategiczna. Mamy Zakłady Azotowe, mamy Zakłady Mechaniczne, więc być może podciągnięcie tej drogi właśnie w taką kategorię pozwoli nam uzyskać środki z tych źródeł. Myślimy też o innych źródłach, o tym rozmawiamy, szukamy tych rozwiązań. Myślę, że mamy na to minimum dwa lata, żeby te środki znaleźć - dodaje.
Pierwszym krokiem do realizacji obwodnicy miałoby być stworzenie jej projektu. Koszt szacowany jest na 10 milionów złotych. Prezydent Tarnowa, ma na sesji zaproponować radnym zabezpieczenie w budżecie części środków na ten cel. Jeśli się zgodzą, da to zielone światło do rozpoczęcia budowy wschodniej obwodnicy w granicach miasta.
- Ustaliliśmy z panem prezydentem, z panem wiceministrem Bukowcem, że na najbliższej sesji lub na sesji kwietniowej pan prezydent położy na stole zmiany w budżecie miasta Tarnowa dotyczące środków, które będzie mógł przeznaczyć na część tego projektu. Ten projekt to jest około 10 milionów złotych. 5 milionów pokryje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 4 miliony byłoby po stronie miasta. Ja sobie zdaję sprawę, że może być opór radnych. Niektórzy radni mają też swoje interesy związane z tą obwodnicą, ale też warto by było, żeby konkretnie rada miasta opowiedziała się, czy jest za tym przebiegiem, czy nie. Jeśli nie, no to kończymy temat i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zajmuje się innymi obwodnicami w innych częściach kraju - podkreślił poseł Górnikiewicz.
Decyzja środowiskowa w sprawie wschodniej obwodnicy Tarnowa, w wariancie jej przebiegu w granicach miasta, ważna jest do 2028 roku. Miasto musi zatem podjąć tę decyzję. Wybierając wariant w granicach Tarnowa, jest szansa, że obwodnica powstałaby w ciągu najbliższych lat. Samo projektowanie i szukanie nowych wariantów to perspektywa kilkuletnia. Próba wytyczenia jej w innym miejscu w ostatnich miesiącach spotkała się z lawinowymi protestami mieszkańców podtarnowskich miejscowości.
Wariant w granicach Tarnowa także nie jest akceptowany przez wszystkich. Nie zgadzają się na niego mieszkający przy granicy Tarnowa i Woli Rzędzińskiej. Ten pomysł ma też przeciwników w radzie miejskiej, dlatego, jak przyznaje poseł Górnikiewicz, głosowanie radnych w sprawie zabezpieczenia środków w budżecie Tarnowa na rozpoczęcie projektowania trasy, będzie miało kluczowe znaczenie dla dalszych losów wschodniej obwodnicy Tarnowa.
- Ja namawiałbym też na uczestniczenie w sesji wszystkich tych mieszkańców osiedla Zielonego, których ten problem dotyczy. To jest potężny naprawdę problem i na własne oczy jesteśmy w stanie go w każdej chwili zdiagnozować, więc też zapraszałbym wszystkich mieszkańców miasta, których ta sprawa dotyczy, aby wzięli udział w tej sesji, aby przysłuchali się dyskusji tym argumentom za, tym argumentom przeciw, żebyśmy też ostatecznie już podjęli decyzję. Uszanujemy oczywiście decyzję radnych, jeśli powiedzą, że te pieniądze nie powinny zostać na ten projekt przeznaczone. Zamkniemy temat tej obwodnicy, być może będziemy szukali dalej kolejnego https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/tarnow/sa-nowe-propozycje-ale-protesty-nie-ustaja-wschodnia-obwodnica-tarnowa-znow-wzbudza-kontrowersje/rozwiązania - dodał.