Kluczową kwestią dla autorów opracowania jest komunikacja. Chodzi przede wszystkim o stworzenie nowych rond, w tym przede wszystkim ronda na skrzyżowaniu ulic Krakowskiej, Sikorskiego i Narutowicza. Wizja architektów zakłada, że mogłoby tam powstać na przykład rondo dwupoziomowe, tak żeby ruch tranzytowy przenieść pod ziemię i skierować do parkingów podziemnych. Górą mogłyby przejeżdżać na przykład elektryczne autobusy. Jak podkreślał dr inż. Michałek, zaletą tego rozwiązania byłoby też to, że piesi zyskaliby naturalne połączenie do tak zwanego Nowego Miasta.
Zdaniem architekta najważniejsze jest jednak to, żeby rondo mogłoby obsługiwać 5 wlotów, w tym nową drogę nad torami do południowej obwodnicy Tarnowa.
Nowe ronda według zaprezentowanej wizji miałyby także powstać u zbiegu ulicy Krakowskiej, Czerwonej i Koszyckiej, w Mościcach - obok zajezdni autobusowej oraz tuż za wiaduktem kolejowym na ulicy Krakowskiej. Chodzi o usprawnienie dojazdu do parkingu Park&Ride po południowej stronie linii kolejowej, gdzie architekci proponują nawet przenieść dworzec autobusowy. Wnioskują też, żeby budować drogi wzdłuż linii kolejowej.
Ważnym elementem całego projektu jest ożywienie terenów po dawnych zakładach przetwórstwa owocowo-warzywnego Owintar, które straszą od 20 lat. To - jak jednak przyznają tarnowscy urzędnicy - nie będzie łatwe i szybkie. Wykonawca planu zagospodarowania dla tej części Tarnowa ma zostać wyłoniony pod koniec roku. Cała procedura może jednak potrwać latami, ponieważ są to grunty prywatne a właściciele nie są zgodni co do ich zagospodarowania i nie kwapią się do tego.
Pod koniec 2015 roku tarnowski magistrat rozstrzygnął konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji zagospodarowania południowo - zachodniej części Tarnowa, w tym terenów po dawnym Owintarze. (WIĘCEJ) Zaprezentowana podczas spotkania koncepcja dr. inż. Wiesława Michałka jest rozszerzeniem pracy konkursowej, która jednak nie wygrała.
Prezes Izby Przemysłowo Handlowej w Tarnowie Zbigniew Proć zapowiada kolejne otwarte spotkania w sprawie wizji rozwoju miasta.
(Bartłomiej Maziarz/ko)