Szybciej, bo w ciągu 2020 roku mógłby powstać most wojskowy w Ostrowie dla samochodów osobowych oraz autobusów. Jak podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków starosta Roman Łucarz, byłoby to rozwiązanie tymczasowe. "Musimy patrzeć perspektywicznie. Warto wytrzymać może nawet rok dłużej, ale mieć porządny - nowy most, który będzie służył przez wiele lat. Aniżeli za 3,5 roku po wybudowaniu łącznika autostrady mieć problem z dwoma mostami. Z mostem tymczasowym, który trzeba byłoby rozebrać i stary mostem. Myślę, że tak łatwo wtedy by już nie było, bo wtedy gdy łącznik byłby już wybudowany, powiedzieliby nam, że przecież macie nowy łącznik i można się nim poruszać do Wierzchosławic" - mówi.
Według szacunków profesora Tomasza Siwowskiego z Politechniki Rzeszowskiej, przebudowa mostu w Ostrowie może kosztować około 33-34 miliony złotych. Starostwo liczy na to, że 80 procent tej kwoty pozyskałoby z Funduszu Dróg Samorządowych, ale dopiero pod koniec roku. Powiat z własnych środków musiałby dołożyć około 7 milionów złotych.
Czytaj także: Więcej pociągów dla mieszkańców po zamknięciu mostu w Ostrowie
Starosta chce o problemie po zamknięciu most rozmawiać z prezydentem Andrzejem Dudą, który w niedzielę ma przyjechać do Wierzchosławic na obchody rocznicy śmierci Wincentego Witosa.
Tymczasem mieszkańcy odciętych Wierzchosławic nie chcą nawet słyszeć o tym, że będą musieli czekać aż dwa lata na przejazd przez most w Ostrowie. Dlatego w piątek 17 stycznia zapowiadają blokadę dwóch rond na drodze wojewódzkiej w Wierzchosławicach od godziny 12 do 14. Domagają się także budowy obiecanych od lat obwodnic Łętowic i Wierzchosławic.
Starosta odpowiada, że blokowanie drogi nic nie da, bo nie da się przyśpieszyć prac projektowych oraz harmonogramu uzyskiwania dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych. "Wiele spraw nie zależy od nas. Zapraszam państwa do siebie na rozmowy. Blokowanie drogi nie służy nikomu i nie skróci czasu wykonania tej inwestycji" - przekonuje starosta Roman Łucarz.
Także w piątek 17 stycznia o godzinie 14:30 ma się rozpocząć blokada drogi krajowej numer 94 w Zgłobicach na przejściu dla pieszych. Mieszkańcy Zgłobic domagają się realizacji obietnicy budowy lewoskrętów na skrzyżowaniu drogi krajowej. Jak podkreślają, po zamknięciu mostu w Ostrowie i zwiększeniu natężeniu ruchu mają duże trudności w korzystaniu ze specjalnych zawrotek. Bo przejazd jest blokowany przez kierowców, którzy przenieśli się na tą drogę po zamknięciu mostu w Ostrowie.
Zdaniem Romana Łucarza przebudowa mostu w Ostrowie dopiero w 2021 roku nie uniemożliwi budowy łącznika autostrady z tarnowskimi Mościcami, która - po okresie projektowania - powinna się rozpoczynać właśnie w przyszłym roku. Jak zauważa starosta, ta inwestycja będzie polegała nie tylko na budowie mostu, ale także na budowie nowej drogi po jednej i drugiej stronie Dunajca. Jego zdaniem: można to realizować i bez czynnej przeprawy w Ostrowie.
Wykonawcy budowy łącznika autostrady bardzo jednak zależy na tym, żeby most w Ostrowie był przejezdny jak najszybciej. Jak już informowaliśmy w Radiu Kraków, czeska firma Metrostav zadeklarowała, że na własny koszt wykona dla starostwa powiatowego w Tarnowie koncepcję przebudowy. Dokument ma być gotowy do 20 stycznia.
Przypominamy: Nowy pomysł dla zamkniętego mostu w Ostrowie. Pomogą Czesi
Czesi w tym roku mają czas na przygotowanie projektu nowej drogi oraz mostu łączącego autostradę z tarnowskimi Mościcami, które łącznie z wykupami gruntów mogą kosztować 155 milionów złotych. W przyszłym roku miałaby się rozpocząć budowa i potrwać do czerwca 2023 roku.
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.
(Bartek Maziarz/ek)