Jak poinformował Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, zwiększenie dopuszczalnej prędkości pociągów pasażerskich na odcinku Kraków Płaszów – Podłęże do 160 km/h nastąpiło wraz z wprowadzeniem w niedzielę korekty w rozkładzie jazdy.
„Przełoży się to na skrócenie czasu podróży do stolicy Małopolski dla mieszkańców Tarnowa, Brzeska czy Bochni” - wskazał przedstawiciel PKL i zaznaczył, że podniesienie prędkości na ok. 13-kilometrowym odcinku międzynarodowej linii kolejowej E30 nie byłoby możliwe bez gruntowej modernizacji torów i sieci trakcyjnej.
Zobacz również: "PKP Intercity zapowiada nowe połączenia" - artykuł dostępny na Trybunalski.pl
Wymieniono również rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a ich pracę koordynuje nowoczesny, cyfrowy system zarządzania ruchem pociągów. Powstały nowoczesne centra sterowania, zlokalizowane na stacjach Kraków Główny, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów.
Przyspieszenie pociągów pasażerskich – zaznaczył Hamarnik - to efekt jednej z największych inwestycji kolejowych w historii Krakowa polegającej na gruntownej przebudowie linii średnicowej pomiędzy Krakowem Głównym a Podłężem. Główne roboty budowlane zakończy się tam w zeszłym roku, a cała inwestycja kosztowała ponad 1,2 mld zł netto i była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.