Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

GDDKiA nie będzie już szukała alternatywnych wariantów wschodniej obwodnicy Tarnowa

Wprawdzie w lutym mają zostać zaprezentowane kolejne propozycje przebiegu drogi ale to efekt podpisanej jeszcze za poprzedniego rządu umowy z firmą projektową. Natomiast urzędujący od lipca dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Ostrowski uważa, że powinno się dążyć do budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa w dawno wybranym wariancie, po granicy miasta i gminy w Woli Rzędzińskiej. Tu problemem są jednak pieniądze i przełomu także nie widać.

Fot. GDDKiA

Te nowe koncepcje są już na finiszu. Natomiast proszę pamiętać, że warianty bardziej na wschód, w stronę granicy Małopolski z podkarpackim, są w każdej części oprotestowywane przez mieszkańców. Tak naprawdę jeśli popatrzymy na te nowe przebiegi, to one nie stanowią już obwodnicy Tarnowa to byłby tylko łącznik między drogami. Proszę pamiętać, że mamy bardzo ważny dokument czyli decyzje środowiskową. Ona jest ważna jeszcze przez prawie cztery lata. Należy z niej skorzystać i tym śladem realizować obwodnicę Tarnowa

- przekonuje w rozmowie z Radiem Kraków dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski.

Problemem pozostają pieniądze. Zgodnie z prawem Tarnów jako miasto na prawach powiatu musiałby pokryć koszty budowy na swoim terenie.  Natomiast państwo odpowiadałoby za finansowanie inwestycji na terenie Woli Rzędzińskiej w Gminie Tarnów. A to oznaczałoby koszt po stronie miasta rzędu kilkuset milionów złotych.

Najpierw projekt i szukanie pieniędzy na budowę

Jednak jak zapewnia dyrektor Ostrowski, trwają rozmowy w tej sprawie z Tarnowem przy współudziale wiceministra Stanisława Bukowca:

Zaproponowaliśmy, żeby rozdzielić budowę od projektowania. Żebyśmy rozpoczęli samo projektowanie, wykonali projekt tam, gdzie jest decyzja środowiskowa, a potem szukali narzędzi finansowych, żeby połączyć pieniądze miasta aby można było wspólnie wybudować zgodnie z przepisami o finansach publicznych tą obwodnicę.

Wariant obwodnicy z decyzją środowiskową. Źródło: GDDKiA

Wariant obwodnicy z decyzją środowiskową. Źródło: GDDKiA

Przełomu nie widać

Taka propozycja nie przekonuje jednak prezydenta Jakuba Kwaśnego.

Miasto Tarnów oczekuje konkretów. Wschodnia obwodnica miała być już dawno gotowa. GDDKiA równolegle prowadzi koncepcje nad innymi wariantami. Chciałbym, żeby Generalna Dyrekcja się zdecydowała. Najlepszą metodą jest metoda 'zaprojektuj i wybuduj'. Jest sposób, możliwość prawna, podpisać porozumienie terytorialne miasta Tarnowa z Ministerstwem Infrastruktury. To jest niestety niekonkretna odpowiedzieć, żeby zrobić projekt, a później będziemy się zastanawiali, skąd wziąć pieniądze. Co będzie jak za dwa lata się okaże, że jednak tej koncepcji nie realizujemy, że się zmieni optyka w GDDKIA?

- pyta Kwaśny.

Prezydent Tarnowa przekonuje, że miasta nie stać na dołożenie 400 milionów złotych wkładu do takiej inwestycji. "Bardzo mocno wierzę w Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Skoro w Kielcach dało się przez środek miasta puścić drogę ekspresową to na pewno w Tarnowie też się da takie rozwiązanie zastosować" - mówi.

W przypadku drogi ekspresowej za jej finansowanie odpowiada rząd, jak ma to miejsca w przypadku obwodnicy Krakowa.

Tymczasem na mocy podpisanej w czerwcu 2023 roku umowy za przygotowanie nowych koncepcji dla przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa oraz uzyskanie decyzji środowiskowej firma Multiconsult Polska sp. z o.o. miała otrzymać prawie 8,5 miliona złotych. Pytanie czy GDDKiA uda się znaleźć porozumienie z firmą żeby przedwcześnie zakończyć te umowę.

Tematy:
Źródło: opracowanie własne
Autor:
Bartłomiej Maziarz

Opracowanie:
Łukasz Konatowicz

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (18)

M
M59
2025-01-27
Jeżdże dużo po Podkarpaciu i Małopolsce i zastanawiam się jak to robią w Sączu Rzeszowie Mielecu i nie tylko bo też Krosno i nie tylko .Wszystko co kiedyś było na poziomieTarnowa a nawet poniżej dziś jest daleko dalej niż nasze miasto ale tam budują rozbudowują a w Tarnowie dalej nic nie da się zrobić i mamy to co mamy Tarnówek
J
Jan
2025-01-27
Te matołki z małopolski to jak Kargule sami nie będą mieć i innym nie dadzą. Wiem coś o tym, min z tego powodu wyprowadziłem się kiedyś z Tarnowa ludzie tam ciemni i zawistni ale do narzekania pierwsi.
V
VonTuschk
2025-01-27
Zrobić obwodnicę Polski , Niemcy via Czechy, Słowacja do Ukrainy. Będzie potrzebny tani tranzyt , w odbudowie Ukrainy przez wielkie Niemcy
J
Jagna
2025-01-27
@Też miastowy Przepraszam, że pominęłam mieszkańców tej części Tarnowa. Ich też oczywiście ten problem dotyczy mój komentarz. Wszystkie te przepychanki są dlatego, że po prostu ''piniędzy nie ma i nie będzie'' a zasłaniamy się wyborem wariantu.
M
miastowy
2025-01-27
Jest obwodnica południowa gdzie był duży ruch jak nie było autostrady a w tej chwili to ruch znikomy.Po wybudowaniu obwodnicy południowej jakoś nie powstały tam inwestycje chyba ścieżka rowerowa na Marcińce.Tiry zjadą na Woli Rzędzińskiej do czwórki i co? Wprowadzić zakaz wjazdu tirów na ulicę JPII i problem będzie rozwiązany.Jest tylko problem że u nas proste rzeczy są nie do rozwiązania.
Z
Zet
2025-01-27
Tylko łącznik do Pilzna.,komu potrzebna obwodnica? W latach osiemdziesiątych był Tarnów tętniący życiem .teraz to tylko niestety..tarnowek.
TM
Też miastowy
2025-01-27
@Jagna nie tylko kosztem mieszkańców Woli Rzędzińskiej ale również samego miasta, niestety mieszkańcy os. Zielonego chyba nie wiedzą, że miasto nie kończy się na ich osiedlu ale jest aż po sam szpital, a w tym rejonie mimo wszystko po pierwsze jest mnóstwo starych zabudowań oraz również sporo nowych, które w wyniku tego wariantu zostaną oddzielone od miasta wysokim nasypem
N
Nick
2025-01-27
To co jest zaprojektowane w granicy po części przez miasto oraz gminę to także nic innego jak łącznik. Nie widać tam ani wjazdów ani zjazdów, jedynie połączenie autostrady A4 z starą czwórką w dodatku to z czego sobie spora ilość tarnowian nie zdaje sprawy również przez osiedle.
J
Jarek
2025-01-27
Edward i Kaka w pełni popieram , a Jagna ? No cóż , jak sie jej nie podoba to niech siedzi na Woli i nie jeździ do Tarnowa. Truć w Tarnowie wg. niej tak ,ale ona musi miec spokój i czyste powietrze na Woli gdzie się pewno wybudowała
J
Jagna
2025-01-27
@Edward Nie bądź egoistą. Chcesz wyprowadzić tiry z miasta kosztem mieszkańców Woli Rzędzińskiej? Trzeba przyznać, że najrozsądniejsza była propozycja aby wybudować zjazd niezamieszkałymi terenami w rejonie Pilzna i pogodzić wszystkich.
E
Edward
2025-01-27
Czas skonczyc ten cyrk i zacząć budować tą obwodnicę. Tysiące ludzi na osiedlach Tarnowa cierpi przez tysiące tirów dziennie przejeżdżających koło ich bloków ,smrodząc spalinami i powodując niebezpieczeństwo wypadków.
K
Kaka
2025-01-27
I dobrze, robić nie pytać ludzi, bo tym zawsze coś przeszkadza i nigdy nie powstania ta droga. Ludziom nie dogodzi, spalarnia dawno już by była, gdyby nie banda czubków z Krzyża.
P
prezes
2025-01-27
Lepiej zbudować trzeci zjazd na polach klikowskich. Tiry jadące do Bruk-Betu czy na Fritar nie będą musiały wjeżdżać do miasta w Krzyżu.
K
karl
2025-01-27
brawo meska decyzja, ten abo zaden
A
Aga
2025-01-27
Czyli jednak prawdą jest, że koszty są takie jak mówili pisiory i miasto ma sfinansować swoją część. A jeszcze niedawno było wycie, że to GDDKiA ma płacić i Tarnów nie ma się dokładać. Prawda po czasie wychodzi.
J
Jan
2025-01-27
Najpierw wschodnia obwodnica Tarnowa. Potem zachodnia obwodnica Dębicy. Na łącznik przyjdzie czas w kolejnej dekadzie.
M
Miastowy2
2025-01-27
Potrzebna jest wschodnia obwodnica Tarnowa a nie jakiś lącznik bo to poprawi komunikacje w mieście i uatrakcyjni inwestycyjnie okolicę
M
miastowy
2025-01-27
Potrzebny jest łącznik z autostrady Pilzno-Jasło a nie jakaś obwodnica.

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię