Jak podkreślił marszałek Małopolski Jacek Krupa, rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej to przyszłość transportu publicznego w regionie. „Cieszy mnie współpraca ze strony gmin. Małopolanie już teraz chętnie wybierają kolej, bo nie chcą tracić czasu na stanie w korkach dojeżdżając do pracy, szkoły czy na uczelnie. Chcemy, by mieszkańcy i turyści podróżowali szybko i wygodnie, dlatego rozwijamy system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej” - podkreślił.
Zdaniem samorządowców przedłużenie SKA do sześciu gmin na zachodzie województwa pomoże odciążyć zakorkowaną drogę krajową nr 44 oraz skutecznie skomunikuje ośrodki gospodarcze na tym obszarze.
Partnerstwo między gminami i samorządem wojewódzkim ma się opierać przede wszystkim na wypracowaniu wspólnych rozwiązań, które umożliwią uruchomienie szybkiej kolei z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia. Partnerzy porozumienia mają tak rozwijać lokalną infrastrukturę techniczną i transportową, aby w przyszłości mogła zostać zintegrowana z transportem kolejowym. Dotyczy to np. budowy wspólnych węzłów przesiadkowych dla różnych rodzajów transportu publicznego, chodników i ścieżek rowerowych doprowadzających do stacji kolejowych oraz zmianę tras linii autobusowych, by dowoziły one pasażerów bezpośrednio do przystanków SKA.
O ile przedłużenie linii do Skawiny – zastrzegają samorządowcy - jest praktycznie przesądzone po zakończeniu budowy łącznicy kolejowej w Krakowie, to jej wydłużenie w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia wymaga przeprowadzenia szczegółowych analiz dotyczących m.in. potencjalnego zainteresowania pociągami na poszczególnych odcinkach.
Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej funkcjonują dwie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny – Kraków Lotnisko, a także SKA2 Kraków Główny – Miechów/Sędziszów. W połowie grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy, uruchomiona zostanie trzecia linia SKA3 Kraków – Tarnów. Wszystkie obsługuje spółka samorządowa Koleje Małopolskie, która wozi pasażerów od grudnia 2014 r. Do tej pory firma przewiozła ponad 3 mln osób.
Koleje Małopolskie użytkują m.in. pięć Acatusów kupionych przez województwo małopolskie w bydgoskiej Pesie w grudniu 2014 r. Jeszcze w tym roku na torach pojawią się też pierwsze z 13 Impulsów zamówionych w nowosądeckim Newagu za ponad 300 mln zł. W przyszłym roku zarząd województwa planuje ogłosić przetarg na kolejne kilkanaście nowych składów. Wszystkie pociągi charakteryzują się jednolitą kolorystyką, zgodną z nowym logo Małopolski, które przyjęto w ubiegłym roku. Występuje w nim róż, kolor niebieski, zielony i żółty.
(Martyna Masztalerz, PAP/ew)