To jedna z najważniejszych planowanych tras dla mieszkańców południowo-wschodniej części Małopolski. Ma połączyć autostradę A4 z Nowym Sączem. Jej powstanie pomogłoby w ściąganiu inwestorów, ale też turystów: dojazd z Krakowa do Nawojowej czy Piwnicznej skróciłby się bowiem o kilkadziesiąt minut. 

- Zgodnie z zapowiedzią pani premier, przebudowa drogi krajowej numer 75 będzie przebiegała na pełnym odcinku od Brzeska do Nowego Sącza, czyli szerzej niż to było ujęte w kontrakcie regionalnym. Kluczowym elementem jest przygotowanie dokumentacji technicznych, które umożliwiają wejście na plac budowy. Sama realizacja jest mniej uciążliwa - mówi Sowa.

W ostatnich latach nasilił się konflikt między władzami lokalnymi a rządem o to czy, gdzie i kiedy trasa powstanie. Początkowo droga ta w ogóle nie trafiała do rządowych planów, później mówiono o budowie jedynie kilku jej odcinków. Dziś Marszałek Województwa Marek Sowa poinformował, że Sądeczanka w całości została wpisana do rządowego programu budowy dróg krajowych. Sowa przyznaje jednak, że do wbicia pierwszej łopaty na trasie Brzesko - Nowy Sącz jeszcze długa droga: gotowa na razie jest tylko koncepcja, brakuje podstawowej dokumentacji, w tym decyzji środowiskowych.
 
Kolejna część obwodnicy Skawiny
 
Droga ta ma rozwiązać trwający od co najmniej 20 lat problem ogromnego natężeniu ruchu w Skawinie, miejscowości, która leży na trasie Kraków - Oświęcim. Do niedawna codziennie rano i popołudniu tworzyły się tam gigantyczne korki, które paraliżowały centrum miasta. Sytuacja poprawiła się, po tym jak w ubiegłym roku oddano do użytku pierwszą część obwodnicy Skawiny: żeby miasto zostało całkowicie odciążone od ruchu samochodowego, konieczna jest budowa kolejnej części tej trasy.
 
Węzeł w Poroninie
 
Na liście inwestycji, która dołączyły do rządowego programu budowy dróg jest też węzeł w Poroninie. Ma on rozładować korki na trasie Zakopane - Nowy Targ: z małopolskich "nowicjuszy" na liście rządowego programu budowy dróg ta inwestycja jest najbardziej zaawansowana, jej powstanie jej więc najbardziej prawdopodobne. Budowa ma ruszyć w przyszłym roku.
 
W sumie na rządowej liście budowy dróg jest teraz sześć inwestycji: oprócz wymienionych trzech nowych są też wschodnia obwodnica Krakowa (jest już w budowie), zakopianka między Lubniem a Rabką (ogłoszone zostały przetargi) i S7 między Krakowem a granicą z województwem świętokrzyskim (ogłoszone przetargi, ma być finansowana z "oszczędności na innych przetargach"). Z tras o które zabiega małopolska pozostaje jeszcze północna obwodnica Krakowa - na razie nie jest nawet na rządowej liście rezerwowej.

 

 

 

(Karol Surówka/ko)

Obserwuj na Twitterze: