Przetarg dotyczył 16-km odcinka przyszłej drogi ekspresowej S52 (zwanej Beskidzką Drogą Integracyjną, BDI) między węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Krakowski oddział Dyrekcji przeznaczył na to 45,53 mln zł. Wpłynęło 10 ofert. „Jako najkorzystniejsza wybrana została oferta złożona przez Voessing Polska z Bydgoszczy z zaoferowaną ceną brutto 31,29 mln zł” – podali drogowcy w protokole opublikowanym w biuletynie informacji publicznej.
Zadaniem wykonawców będzie przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego nowej S52 i uzyskanie pozwolenia na jej budowę, czyli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a także przygotowanie projektu wykonawczego.
Odcinek przyszłej drogi z Bielska-Białej do Bulowic jest najbardziej na zachód wysuniętym fragmentem BDI. Trasa ma ominąć od północy kilkunastotysięczną wieś Kozy i od południa miasto Kęty. Powstaną trzy węzły: w Kozach, Kętach i Bulowicach, który połączy nową drogę z dzisiejszą DK52.
Kolejne przetargi
Ogłoszone zostały już także trzy inne przetargi na badania i dokumentację dla pozostałych fragmentów drogi. W przypadku 20-km odcinka z Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej Wschód otwarte zostały oferty. Wpłynęło ich 13. Na to zadanie drogowcy przeznaczyli 81,5 mln zł. Propozycje złożone przez spółki i konsorcja wahają się od 42,3 mln zł do 65,6 mln zł.
W przypadku dwóch pozostałych odcinków: od Bulowic do Choczni (11,5 km) i od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa (12 km), krakowski oddział czeka na oferty. Termin w obu przypadkach upływa 20 maja.
Drogowcy podali, że na całym przebiegu BDI planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Ich celem będzie między innymi poznanie budowy geologicznej terenu, szczegółowe określenie warunków podłoża i jaką ma nośność.
Droga połączy Bielsko-Białą i małopolskie miasta
Droga S52 połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż obecnej DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Dwujezdniowa arteria z dwoma pasami w każdym kierunku będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona nowym śladem. W planach jest budowa dwunastu węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie funkcjonujące odcinki od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.
Krakowski oddział GDDKiA planuje złożyć wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków w 2027 roku. Po ich uzyskaniu zostaną ogłoszone przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).
Sukces po porażce
To drugie podejście drogowców do przygotowania dokumentacji nowej drogi. Pierwszy przetarg został unieważniony wiosną ubiegłego roku. Drogowcy tłumaczyli to niewielkim zainteresowaniem wykonawców i bardzo wysoką wartością złożonych przez nich ofert. Dyrekcja zaprosiła potem geologów, by wypracować założenia kolejnego postępowania.
Wcześniejszy, pojedynczy przetarg, dzielił trasę na sześć odcinków, a wykonawcy mogli składać oferty na określone części. Po fiasku drogowcy podzielili przetarg na cztery osobne postępowania.