Jak poinformowała rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mukrut, spotkania, które potrwają od 11 czerwca do 19 czerwca posłużą zapoznaniu mieszkańców z rozwiązaniami projektowymi przygotowanymi dla północnego obejścia miasta.

"Na spotkaniach omówione zostaną także procedury związane z przejmowaniem nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa i wypłatami odszkodowań za te grunty" - zapowiedziała rzecznik.

Rozwiązania projektowe przygotowane przez wykonawcę zostaną zaprezentowane mieszkańcom gmin: Wielka Wieś, Zielonki i Kraków na spotkaniach w: Szycach (11 czerwca), Krakowie Nowej Hucie (13 czerwca), Krakowie Toniach (17 czerwca), Zielonkach (18 czerwca), Węgrzcach (19 czerwca). Dwa dodatkowe dyżury zaplanowano 25 i 27 czerwca w siedzibie krakowskiego oddziału GDDKiA w Krakowie.

GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa 13 listopada zeszłego roku z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na prawie 1,428 mld zł.

Na opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oraz budowę wykonawcy będą mieli 47 miesięcy, przy czym do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych w trakcie prowadzenia prac (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Oznacza to, że Północna Obwodnica Krakowa powinna być gotowa w 2023 roku.

Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie mieć prawie 15 km. W ramach zadania zmodernizowany będzie istniejący fragment trasy od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica o długości 2,5 km oraz zbudowana nowa droga ekspresowa o długości 12,3 km do węzła Kraków Mistrzejowice, gdzie połączy się z planowaną drogą ekspresową S7. Obwodnica ma mieć dwie jezdnie, a na każdej z nich po trzy pasy ruchu.

W ciągu trasy powstaną węzły drogowe Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice. Ze względu na gęstą zabudowę część drogi przebiegać ma tunelem pod centrum Zielonek, w Batowicach, a także na obrzeżach Krakowa. Zbudowanych zostanie też około 20 km tzw. dróg zbiorczych, które - zdaniem drogowców - w zasadniczy sposób poprawią ruch lokalny na tych obszarach.

Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa. Połączy wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę już w roku 2025.

Obecnie obwodnica otacza Kraków z trzech stron: zachodniej (droga krajowa nr 94, droga ekspresowa S52 i autostrada A4), południowej (autostrada A4) oraz wschodniej (droga ekspresowa S7). Budowa północnej części pozwoli domknąć te trasy, dzięki czemu stolica Małopolski będzie posiadać pełną obwodnicę, tzw. ring.


 

Harmonogram spotkań. 

Wielka Wieś, 11.06.2019, Sala obrad Rady Gminy Wielka Wieś, Plac Wspólnoty 1, 32-085 Szyce, godz. 18
Kraków Nowa Huta, 13.06.2019, Urząd Miasta Krakowa, os. Zgody 2, Sala konferencyjna (V piętro), godz. 18
Kraków Tonie, 17.06.2019, Sala Gimnastyczna Szkoły podstawowej nr 67, ul. Kaczorówka 4, godz. 18
Zielonki, 18.06.2019, Centrum Integracji Społecznej, ul. Galicyjska 17A, 32-087 Zielonki, godz. 18
Węgrzce, 19.06.2019, Dom Kultury w Węgrzcach (sala Vangelis), ul. A3 nr 1, 32-086 Węgrzce, godz. 18:00 

Dodatkowe dyżury pracowników GDDKiA

    25.06.2019, Sala konferencyjna GDDKiA Oddział w Krakowie, 30-354 Kraków ul. Mogilska 25, godz. 9-14
    27.06.2019, Sala konferencyjna GDDKiA Oddział w Krakowie, 30-354 Kraków ul. Mogilska 25, godz. 9-14

 

 

PAP/bp