Koncesję na eksploatację odcinka autostrady Katowice-Kraków ma spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), należąca do Grupy Stalexport Autostrady. W czwartek podsumowała ona miniony rok.
Z danych firmy wynika, że średnie obciążenie jedynego koncesyjnego odcinka autostrady A4 wzrosło z 46,8 tys. pojazdów średnio na dobę w 2022 r. do 48,1 tys. pojazdów na dobę w 2023 r. W tym średnie natężenie ruchu pojazdów osobowych wzrosło do 40,1 tys. (wzrost rdr o 3,7 proc.), a pojazdów ciężarowych spadło do 8,1 tys. (spadek o 0,6 proc.).
Jednocześnie przychody z poboru opłat w ub. roku wyniosły ok. 503,5 mln zł, a zatem wzrosły w stosunku do 2022 r., gdy osiągnęły 413,9 mln zł, o 23 proc. Firma wyjaśnia dysproporcję między dynamiką wzrostu natężenia ruchu i wzrostu przychodów z tytułu poboru opłat zmianami wysokości stawek opłat za przejazd wprowadzonymi 4 lipca 2022 r. i 3 kwietnia 2023 r.
Jak wyjaśnił, cytowany w informacji spółki SAM, jej prezes Andrzej Kaczmarek, „aktualizacja” stawek opłat za przejazd związana jest głównie ze zobowiązaniem koncesjonariusza do przekazania Skarbowi Państwa pasa drogowego autostrady po zakończeniu koncesji w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym.
Wymaga to koncentracji nakładów na prace inwestycyjne i utrzymaniowe obejmujące m.in. wymianę nawierzchni obu jezdni autostrady na całym odcinku koncesyjnym, remonty 22 obiektów mostowych oraz modernizację systemu odwodnienia autostrady
- wskazał Kaczmarek.
SAM podała, że w 2023 r. wartość nakładów inwestycyjnych całej grupy Stalexport Autostrady wyniosła ok. 80,5 mln zł (przy 70 mln zł w 2022 r.), natomiast koszty utrzymania, w tym wymiany nawierzchni A4 w minionym roku wyniosły ogółem 113,7 mln zł (38,4 mln zł w 2022 r.).
Na wyniki grupy znaczący wpływ miał wzrost kosztów ogólnego zarządu, o 89 proc. rdr., do poziomu 225,6 mln zł. SAM zastrzegła jednak, że w tej kategorii dominują płatności na rzecz Skarbu Państwa, który uczestniczy w zyskach związanych z poborem opłat na A4 Katowice-Kraków. Płatności na rzecz Skarbu Państwa wyniosły w 2023 r. ponad 126,7 mln zł, wobec 47,4 mln zł w 2022 r.
Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych koncesyjnego odcinka A4 trwają od ub. roku i prowadzone będą do końca 2026 r., z wyłączeniem okresów zimowych. Wykonawcą robót jest spółka Pavimental Polska z Trzebini, należąca do grupy, w której działa też spółka SAM. Wartość kontraktu to ok. 423 mln zł netto.
Kumulacją wydatków inwestycyjnych, wynikających ze zbliżającego się końca umowy koncesyjnej, spółka SAM wyjaśniała w tym roku zapowiedzianą od 1 kwietnia br. kolejną podwyżkę opłat za przejazd płatną autostradą A4 Katowice – Kraków. Opłaty na każdej bramce mają wynieść po 16 zł dla aut osobowych (dotąd 15 zł) i po 49 zł dla pojazdów pozostałych kategorii (dotąd 46 zł).
W połowie stycznia br. na odcinku koncesyjnym zniesiono zniżkę za przejazd z wykorzystaniem płatności automatycznych, co oznaczało podwyżkę dla korzystających dotąd z tej oferty z 13 zł do 15 zł.
We wniosku do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o zgodę na zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów od 1 kwietnia br. (zgoda GDDKiA lub jej brak nie są wiążące do koncesjonariusza) spółka SAM wskazała m.in. na wzrost kosztów usług budowlanych na przestrzeni ostatnich dwóch lat o 26 proc., a ceny asfaltu niemal o 50 proc.
Poprzednią podwyżkę, wprowadzoną na początku kwietnia 2023 r., spółka SAM motywowała inflacją.