W części krakowskich szkół matury były dziś organizowane zdalnie, jednak większość krakowskich placówek przeprowadziła egzaminy stacjonarnie z zachowaniem reżimu sanitarnego.
Jeśli chodzi o poziom trudności, to opinie maturzystów są bardzo podzielone: - Bardzo dobrze poszło, wydaje mi się, że tematy były dość proste. Nie spodziewam się znakomitych efektów mojej pracy, ciężko jest się mi mobilizować w domu i przygotować się jakoś lepiej do tej matury. Było trochę stresu – komentowali uczniowie.
Wszyscy zgodnie powtarzają, że w domu trudniej zmotywować się do pracy, dlatego nawet teraz na ostatniej prostej przed majową maturą woleliby wrócić do szkół. Marek Wasiak z krakowskiej fundacji "Zawsze Warto", która organizuje plebiscyt "Matura na 100 procent" ocenia, że najwięcej problemów mogła przysporzyć zdającym analiza tekstu profesora Walerego Pisarka: - Pytania są nie takie trudne, acz zwracają uwagę nauczyciele uczący w szkołach średnich, że nie ma czasu na części mowy i gramatykę i jeśli uczeń wyniósł dobrą podstawę ze szkoły podstawowej, to nie jest żadna trudność. Natomiast jeśli chodzi o wypracowanie Mickiewicz Żeromski, Leśmian to są rzeczy na ogół dobrze przerobione i znane. Jednak jest poprzeczka wcale nie tak bardzo nisko postawiona.
Egzaminy próbne w większości krakowskich szkół odbywały się w środę stacjonarnie. Jak mówił dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik - test można było przeprowadzić bezpiecznie przy zachowaniu wypracowanych już rok temu zasad:- Dystans, dezynfekcja, maseczki, dodatkowo oczywiści wietrzenie tych sal, w których egzaminy są przeprowadzane. Nie odbiega to znacząco od tego, co było na egzaminach w roku ubiegłym.
W większości szkół zorganizowano to w ten sposób, że maturzyści byli wpuszczani kilkoma wejściami do szkół, a tydzień wcześniej dostali od dyrekcji i wychowawców mailową informację o szczegółach dotyczących egzaminu. Jak mówi Jacek Kaczor - dyrektor I Liceum, czyli popularnego Nowodworka - próbna matura to szansa na sprawdzenie dwóch ważnych kwestii: - Pierwsza z nich to jest ta, która wydaje się ważniejsza uczniom, czyli sprawdzenie się i przetestowanie zakresu swojej wiedzy i umiejętności. Natomiast z punktu widzenia szkoły ważniejszy jest drugi aspekt logistyczno-organizacyjny. Trzeba się przyzwyczaić do tego, ze każdego dnia przed przyjściem na egzamin trzeba sprawdzić, w której sali się będzie zdawało, o której godzinie będzie się rozpoczynał egzamin, którym wejściem trzeba będzie wchodzić, w której sali trzeba będzie zostawić rzeczy, do której sali się udać, jak będzie wyglądać losowanie miejsc.
W Nowodworku próbną maturę przeprowadzono na początku lutego. Tam uczniowie mierzyli się z arkuszami przygotowanymi przez nauczycieli. Udział w testach przygotowanych przez CKE jest dobrowolny.
W środę rano na stronie CKE opublikowano arkusz na egzamin próbny z języka polskiego na poziomie podstawowym.
Arkusz zawierał 12 zadań, wśród nich są zadania zamknięte, w których uczeń musi wybrać jedną z podanych odpowiedzi oraz zadania otwarte, w których uczeń musi udzielić odpowiedzi pisemnej. Część z nich odnosi się do zacytowanych w arkuszu fragmentów tekstów Walerego Pisarka "Sztuka słuchania" z książki "Słowa między ludźmi" i Sylwii Karpowicz-Słowikowskiej "Mickiewiczem inspirowanie" na podstawie "To oni są winni twoim, moim i naszym nieszczęściom. Mickiewicz w +Lalce+ Prusa". Zacytowano też fragment utworu literackiego, nie podając autora tytułu. Zadaniem uczniów było napisać co to za utwór i kto go napisał.
Uczniowie musieli też m.in. na podstawie tekstu Pisarka podać dwie umiejętności właściwe dla krytycznego słuchacza, wyjaśnić sens sformułowania: "z retorycznej łupiny wyłuskać ziarno rzeczowej informacji", napisać jego streszczenie, a także na podstawie tekstu Karpowicz-Słowikowskiej sformułować dwa argumenty potwierdzające tezę o wpływie dorobku artystycznego Adama Mickiewicza na twórczość autora "Lalki" oraz wyjaśnić, na czym polega "emigracja wewnętrzna" Stanisława Wokulskiego, a na czym – Ignacego Rzeckiego.
Uczniowie piszący próbną maturę z języka polskiego na poziomie podstawowym musieli też napisać wypracowanie na jeden trzech tematów do wyboru.
Pierwszy z tematów do wyboru brzmi: "Jak wybory człowieka wpływają na jego życie? Rozważ problem, odwołując się do fragmentu +Pana Tadeusza+, całego utworu Adama Mickiewicza oraz do wybranego tekstu kultury". Zacytowany w arkuszu fragment to wyznanie rannego księdza Robaka, na temat swojej przeszłości.
Drugi temat brzmi: "Czy sztuka może przynieść odpowiedzi na pytania o kondycję ludzką? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu +Ludzi bezdomnych+ Stefana Żeromskiego oraz wybranych tekstów kultury". Zacytowany w arkuszu fragment powieści to rozmowa o obrazie "Rybak" Puvis de Chavannes’a.
Trzeci temat brzmi: "Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij". Chodzi o zamieszczony w arkuszu wiersz Bolesława Leśmiana "Z lat dziecięcych".
Niezależnie od tego, który temat wybiorą uczniowie, w arkuszu wskazano, że napisana przez nich tekst ma liczyć co najmniej 250 wyrazów.
Na rozwiązanie testu i napisanie wypracowania uczniowie mieli 170 minut.
Rozwiązane przez uczniów arkusze sprawdzą nauczyciele uczący ich w szkołach na podstawie zasady oceniania opracowanych przez CKE.
Decyzją ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka w związku z epidemią i koniecznością prowadzenia edukacji zdalnej egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny w 2021 r. będą przeprowadzone wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Wymagania stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, które były podstawą przeprowadzania egzaminów w latach ubiegłych.
Arkusze egzaminacyjne na próbne egzaminy maturalne zostały przygotowane w oparciu w wymagania egzaminacyjne, które będę obowiązywać na maturze w maju tego roku.
Joanna Orszulak/PAP/jgk
taktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.