Zwracam się z prośbą o zajęcie się sprawą remontu ul. Kopernika a wyznaczeniem "alternatywnej" ścieżki rowerowej. Niedawno rozpoczął się remont nawierzchni ul. Kopernika na długości od skrzyżowania z ul. Strzelecką do skrzyżowania z ulicami św. Gertrudy i Mikołajską. Ul. Kopernika to główna arteria rowerowa łącząca Nową Hutę i osiedla znajdujące się po wschodniej stronie Krakowa z centrum. W momencie kiedy rozpoczęto wymianę nawierzchni - ZIKiT jak również wykonawca nie zadbał o tablice informacyjne jakimi "alternatywnymi trasami" lub objazdami może poruszać się rowerzysta jadący od strony ronda Mogilskiego w kierunku centrum i odwrotnie.

Rowerzyści nie wiedząc o pracach na ul. Kopernika poruszali się, lawirując często między pracującymi maszynami drogowymi i budowlanymi.  Po kilku dniach pojawił się znak B-9 "zakaz ruchu rowerowego" zainstalowany pewnie tak dla spokoju, ale nadal brak informacji o wyznaczeniu objazdu lub "alternatywnej trasy rowerowej" przez ZIKIT lub wykonawcę robót. Rowerzyści chcący dotrzeć do centrum często do pracy czy na uczelnię (mamy poczatek roku akademickiego, sporo studentów i osób przyjezdnych porusza się rowerami) z braku takich informacji łamią przepisy, ignorując znak B-9 wjeżdżają na wyłączony odcinek ul. Kopernika. Aż strach pomyśleć gdyby doszło do wypadku.

ZIKIT i wykonawca robót zdecydowali, że prościej będzie zamiast ustawić tablice z informacją - zaangażować policję, aby interweniowała w przypadku naruszenia zakazu wjazdu rowerów (ZNAK B-9) na remontowanym odcinku ul. Kopernika. Patrol na włączonych "kogutach" czuwa, aby zagubieni rowerzyści stosowali się do zakazu. Jeszcze raz potwierdza się jak ZIKIT traktuje rowerzystów. Przecież łatwiej jest pochwalić się nowym stojakiem czy kontrapasem niż zadbać o bezpieczeństwo.  

Zastanawia mnie to, kiedy miasto tak usilnie walczy ze smogiem i samochodami, kiedy to "promuje się" rower jako zdrowy środek transportu nikt nie zadbał lub nie chce aby tą tworzoną infrastrukturą właściwie zarządzać. ZIKiT stworzył funkcję "oficera rowerowego" jednak odnoszę wrażenie, że bardziej, aby się pochwalić co ZIKiT zrobił niż monitować i interweniować w przypadku nieprawidłowości. ZIKiT powinien zadbać, podejmując się remontu ciągów komunikacyjnych z drogami lub pasami dla rowerów o to, aby wykonawca robót wyznaczył objazd lub alternatywną drogę nie tylko dla samochodów, ale również dla innych uczestników ruchu - w tym rowerów.

 

Słuchacz Łukasz - rowerzysta