Prawa pasażerów linii lotniczych zostały uregulowane w unijnym rozporządzeniu nr 261 z 2004 roku. Precyzuje ono przede wszystkim obowiązki linii lotniczych względem pasażerów w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu czy odmowy wejścia na pokład. W zależności od sytuacji pasażerom przysługują takie prawa, jak prawo do odszkodowania, prawo do zwrotu należności lub zmiany planu podróży czy prawo do opieki.
Warto pamiętać, że wchodzimy właśnie w sezon wakacyjny, który wiąże się ze wzmożonym ruchem lotniczym. W tym okresie rośnie ryzyko występowania opóźnień i odwołań, dlatego świadomość swoich praw może być kluczowa dla spokojnego przebiegu podróży. Z danych i opinii zgromadzonych przez osoby korzystające z usług firm specjalizujących się w odzyskiwaniu odszkodowań, takich jak DelayFix, wynika, że odpowiednia reakcja w sytuacji kryzysowej znacząco zwiększa szansę na pozytywne zakończenie sprawy (sprawdź opinie o DelayFix).
Opóźnienie lotu
Opóźnienia lotów to jedna z najczęstszych niedogodności, z jakimi spotykają się pasażerowie. Jeżeli lot jest opóźniony o co najmniej dwie godziny, w pierwszej kolejności linie lotnicze mają obowiązek na bieżąco informować o sytuacji i przewidywanym czasie opóźnienia. Pasażerom przysługuje wówczas także opieka w postaci darmowych posiłków i napojów, a także dwóch bezpłatnych połączeń telefonicznych lub wysłania dwóch e-maili.
Co więcej, jeśli opóźnienie wyniesie co najmniej trzy godziny, pasażerowie są uprawnieni do żądania zapłaty przez przewoźnika odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. Kwota rekompensaty zależy od długości trasy. W przypadku opóźnienia skutkującego wylotem dopiero następnego dnia, linie lotnicze muszą zapewnić nocleg oraz transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania.
Odwołanie lotu
Odwołanie lotu może być frustrujące, ale również w takiej sytuacji pasażerowie są chronieni przepisami unijnymi. W ubieganiu się o odszkodowanie za odwołany lot istotny jest moment, w którym pasażer zostaje poinformowany o anulowaniu rejsu. Zgodnie z rozporządzeniem, rekompensata przysługuje, jeżeli do odwołania dojdzie na mniej niż 14 dni przed pierwotnie planowaną datą wylotu. Powyżej tego terminu przewoźnik może zostać zwolniony z obowiązku wypłaty.
Poza prawem do odszkodowania, pasażerom w przypadku odwołania lotu przysługuje również prawo wyboru pomiędzy zwrotem kosztu niewykorzystanego biletu a alternatywnym lotem do miejsca docelowego. Podobnie jak przy opóźnieniu, pasażerom przysługuje także prawo do opieki w postaci bezpłatnych posiłków i napoi czy zakwaterowanie w hotelu i transport pomiędzy lotniskiem a noclegiem, jeżeli zaproponowany rejs alternatywny odbędzie się na następny dzień.
Podczas wakacyjnych szczytów, kiedy lotniska obsługują rekordową liczbę podróżnych, ryzyko odwołania połączeń wzrasta. Warto więc znać sprawdzone metody działania i wiedzieć, gdzie szukać pomocy, jeśli sytuacja tego wymaga. Cenne wskazówki można znaleźć w recenzjach i opiniach pasażerów o firmie DelayFix, którzy korzystali już z profesjonalnej pomocy w takich sprawach.
Odmowa wejścia na pokład
Odmowa wejścia na pokład samolotu może wynikać z różnych powodów, jednak jedną z najczęstszych przyczyn jest tzw. overbooking, czyli sytuacja, w której przewoźnik sprzedaje więcej biletów niż jest miejsc na pokładzie samolotu. W takich przypadkach przewoźnicy zazwyczaj najpierw poszukują ochotników, którzy zgodzą się na rezygnację z miejsca w zamian za korzyści, takie jak bony podróżne lub zwrot pieniędzy.
Gdy linii lotniczej nie uda się znaleźć ochotników, a pasażer nie zostanie wpuszczony na pokład, przewoźnik jest zobowiązany do niezwłocznej wypłaty odszkodowania, a także do zapewnienia identycznej opieki jak w przypadku opóźnienia czy odwołania lotu.
Nadzwyczajne okoliczności i zgłaszanie roszczeń
Pasażerowie ubiegający się o odszkodowanie bardzo często mogą spotkać się z pojęciem „nadzwyczajnych okoliczności”. Jest to przesłanka, na podstawie której przewoźnicy lotniczy najczęściej odrzucają wnioski o wypłatę rekompensaty. Do tego typu zdarzeń najczęściej zalicza się niekorzystne warunki meteorologiczne, strajki czy zderzenie z ptakami. Niemniej, zdarza się, że linie lotnicze nadużywają tego terminu, aby uniknąć odpowiedzialności, dlatego każdą sprawę należy zawsze traktować indywidualnie.
Mimo iż swoich praw każdy może dochodzić indywidualnie, coraz rzadziej przynosi to pozytywny skutek. Wiąże się to z dużym nakładem czasu i zapoznaniem się ze skomplikowanymi niuansami prawnymi, a nie daje gwarancji pomyślnego rozwiązania sprawy.
Dlatego warto rozważyć pomoc firm, takich jak DelayFix, profesjonalnie zajmujących się uzyskiwaniem odszkodowań od linii lotniczych. Pozytywne opinie klientów DelayFix wskazują na wysoką skuteczność w obsłudze spraw pasażerów.