W grudniu w prawniczym cyklu Radia Kraków będziemy mówić o prawach konsumenta. W środy tuż po 10:50 radca prawny czeka na telefony słuchaczy pod numerem 12 200 33 33.
Warto pamiętać, że wszystkie przysługujące konsumentom prawa nie obowiązują przy tzw. pakiecie dynamicznym, czyli jeśli samodzielnie organizujemy sobie wyjazd i każdy z elementów czyli podróż, noclegi, wyżywienie załatwiamy z inną osobą czy firmą.
Zapis rozmowy Marzeny Florkowskiej z radcą prawnym Beatą Śpitalniak.
Kupując wycieczkę czy pobyt pytamy organizatorów o różne szczegóły, ale rzadko upewniamy się, czy na jakimś terenie grozi nam jakieś niebezpieczeństwo.
- Generalnie organizator przed zawarciem umowy powinien poinformować klienta o szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości ubezpieczenia związanego z tym zagrożeniem. Jeżeli organizator sam nas nie poinformuje, zawsze mamy prawo zadać takie pytanie, a organizator powinien odpowiedzieć zgodnie z prawdą.
Ale Pani nie zadała takiego pytania i była Pani zaskoczona.
- To niestety prawda. Byłam na zorganizowanej wycieczce, w czasie której - jak się okazało - spędziłam godzinny spacer dnem morskim wśród węży. Ta informacja powinna być udzielona przez organizatora przed rozpoczęciem wyprawy. Powinien mnie poinformować o zagrożeniu, które występuje. Po fakcie okazało się, że węże, które występują na tym obszarze, nie są jadowite, ale najadłam się całą masę strachu.
Bardzo często organizatorzy zachęcają nas do tego, żeby kupić dodatkowe ubezpieczenie od kosztów rezygnacji, a my kusimy się na to dlatego, że boimy się, iż w razie sytuacji, w której zrezygnujemy z wyjazdu będziemy obciążeni bardzo wysokimi kosztami. Czy organizator, jeśli nie mamy tego dodatkowego ubezpieczenia, może rzeczywiście nam te koszty narzucić bardzo wysokie?
- W umowie, którą zawieramy z organizatorem wycieczki, zazwyczaj jest zapis, który mówi o tym, że w razie rezygnacji przez nas z wyjazdu płacimy odstępne. I ma do tego prawo. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że odstępne nie może przekraczać kosztów, które organizator poniósł w związku z organizowaniem wyjazdu dla nas. Rzeczywiście usługi turystyczne są wyjątkowe i organizator często z wyprzedzeniem musi ponieść koszty zarezerwowania miejsca w hotelu czy wynajęcia samolotu czarterowego, ale odstępne, które płacimy nie powinno przekraczać tych kosztów - organizator powinien zwrócić nam to, co zaoszczędził z powodu niewykonania umowy. A więc zapis, który zobowiązuje nas do zapłaty np. 100% wartości naszego wyjazdu czy 80% i jest sztywnym zapisem, niezależnie od wysokości kosztów poniesionych przez organizatora, jest zapisem nieważnym.
Czy organizator może dowolnie zmienić cenę wyjazdu do ostatniego niemal dnia?
- Organizator może dokonać zmiany ceny wyjazdu, ale tylko jeżeli taki zapis jest w umowie i do maksymalnie 20 dni przed wyjazdem. W ciągu ostatnich 20 dni przed wyjazdem, niezależnie od przyczyn, zmiany nie można dokonać. Przed upływem tych 20 dni organizator może dokonać zmiany, ale tylko w kilku określonych sytuacjach, jak zmiana kursu walut, albo zmiana opłat przewoźnika czy podatków.
Czy istnieje jakiś termin, w którym musimy złożyć reklamację?
- Reklamację generalnie powinniśmy składać niezwłocznie z chwilą, kiedy zauważymy, że usługi nie spełniają zapisów, ustaleń umownych. Ostateczny termin do zgłoszenia reklamacji to jest 30 dni po powrocie z urlopu. A następnie, od momentu zgłoszenia reklamacji, organizator ma 30 dni na to, aby odpowiedzieć nam, czy uznaje reklamację za słuszną, czy też nie. Odpowiedź odmowna powinna być szczegółowo uzasadniona na piśmie.
Wiele osób ma wątpliwości czy to prawo do reklamacji dotyczy także wyjazdów first minute czy last minute.
- Nie ważne czy zarezerwujemy wyjazd pół roku wcześniej czy 5 minut przed wylotem - mamy te same uprawnienia i zawsze mamy prawo żądać, aby usługa spełniała oczekiwania i była zgodna z ofertą, którą nam przedstawiono.
Zobacz także:
- październikowy cykl "Z prawem na ty" dotyczący prawa rodzinnego
- listopadowy cykl "Z prawem na ty" dotyczący prawa spadkowego
- grudniowy cykl "Z prawem na ty" dotyczący praw konsumenta
- styczniowy cykl "Z prawem na ty" dotyczący praw pacjenta i lekarza
- lutowy cykl "Z prawem na ty" dotyczący prawa pracy