W grudniu w prawniczym cyklu Radia Kraków będziemy mówić o prawach konsumenta. W środy tuż po 10:50 radca prawny czeka na telefony słuchaczy pod numerem 12 200 33 33.

Kiedy okazuje się, że kupiony przez nas towar ma jakieś wady, to często zastanawiamy się, czy należy skorzystać z rękojmi, czy z gwarancji. Jaka jest taka podstawowa różnica pomiędzy rękojmią i gwarancją?

- Podstawowa różnica jest taka, że rękojmia jest ściśle określona. Jeśli jakaś rzecz ma wady, możemy skorzystać albo z obniżenia ceny, albo z odstąpienia, czyli zwracamy rzecz i dostajemy za to zwrot ceny. Możemy też żądać wymiany rzeczy na nową lub też jej naprawy.

 

To są te cztery uprawnienia, których możemy domagać się z racji rękojmi.

- Te uprawnienia nam przysługują, jeśli wada zostanie stwierdzona w ciągu dwóch lat od wydania nam towaru i my mamy rok od stwierdzenia wady na to, żeby zgłosić ją sprzedawcy. Te uprawnienia nam przysługują tylko wobec sprzedawcy, czyli tej osoby, z którą zawieraliśmy umowę sprzedaży.

 

Czy mamy wpływ na to, czy zwrócimy towar, czy też rozklejony but zostanie naprawiony, a nie pracująca pralka zostanie nam sprzedana za połowę ceny?

- Sprzedawca może w pewien sposób zareagować, czyli jeśli my chcemy obniżenia ceny lub odstąpienia, sprzedawca może nam powiedzieć, że jednak on wymieni rzecz na wolną od wad lub też ją naprawi. My wówczas natomiast możemy wybrać, czy chcemy jednak, żeby to była naprawa, czy wymiana. Ostatni głos należy do konsumenta.

 

Czy sprzedawca ma jakiś czas na to, żeby nas poinformować, że uznaje naszą reklamację?

- Sprzedawca ma 14 dni, żeby nas o tym poinformować. W tym czasie może nas również poinformować, że nie uznaje naszej reklamacji. Natomiast jeśli w ciągu 14 dni nas nie poinformuje o odrzuceniu naszej reklamacji uznajemy, że jak najbardziej akceptuje nasze stanowisko i to, że rzecz ma wadę.

 

Ma także określony czas na naprawę lub wymianę tej rzeczy?

- To jest bardzo nieokreślone stwierdzenie prawnicze.: powinien to zrobić niezwłocznie, natomiast nie jest to jakiś czas stricte określony.

 

Czym różni się rękojmia od gwarancji? Kiedy warto skorzystać właśnie z gwarancji?

- Gwarantem może być producent, ale może być też sprzedawca lub inna osoba. Wszystko zależy od tego, co gwarant nam chce zapewnić. Może zmienić np. nam termin, czyli, że ta gwarancja będzie obowiązywała przez 5, 10, 15 lat albo dożywotnio. Wówczas warto skorzystać z gwarancji, jeśli np. już minęły 3, 4 lata, a ta rzecz się zepsuła. Gwarancja może obejmować także sytuacje, gdy rzecz zepsuła się wskutek mojego błędnego używania, czyli podpięłam pralkę do prądu, z mojej winy było jakieś spięcie i pralka się przepaliła. W tym momencie również może gwarant umożliwić nam naprawę sprzętu. Gwarancja może obejmować darmowe serwisowanie, otrzymanie drugiej takiej samej rzeczy bez zwrotu rzeczy zepsutej. Katalog możliwości jest bardzo bogaty. Gwarancja ma właśnie na celu zachęcenie nas do zakupu tego towaru, więc zawiera jeszcze różne dodatkowe  usługi i uprawnienia.

 

Warto zatem czytać gwarancję i zanim złożymy reklamację przekonać się, która z tych opcji jest dla nas lepsza?

- Przynajmniej wtedy, jeśli mamy rzecz droższą, albo minęły terminy przewidziane rękojmią.  Jeśli chcemy zareklamować tanią rzecz, to tak naprawdę najprościej z rękojmi.

 

Zobacz także:

- październikowy cykl "Z prawem na ty" dotyczący prawa rodzinnego
- listopadowy cykl "Z prawem na ty" dotyczący prawa spadkowego
- grudniowy cykl "Z prawem na ty" dotyczący praw konsumenta
- styczniowy cykl "Z prawem na ty" dotyczący praw pacjenta i lekarza
- lutowy cykl "Z prawem na ty" dotyczący prawa pracy