Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Ponad 48 km nowych dróg krajowych w tym roku w Małopolsce. W tym długo oczekiwana Północna Obwodnica Krakowa

  • Radio Kraków
  • date_range Poniedziałek, 2024.12.30 13:13 ( Edytowany Poniedziałek, 2024.12.30 13:20 )
Ponad 48 km nowych dróg krajowych, w tym ponad 30 km dróg ekspresowych i nieco ponad 18 km dróg klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) zostało oddanych do użytkowania w mijającym roku na ternie województwa małopolskiego.

Fot. Jan Graczyński

Kraków wkrótce będzie drugim miastem w Polsce otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu

Jak przekazał w poniedziałek Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, najważniejszymi i najbardziej kosztownymi inwestycjami, z których kierujący zaczęli korzystać w ciągu minionych 12 miesięcy są Północna Obwodnica Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52 oraz brakujące odcinki drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa.

Odcinek S7 Widoma – Kraków i Północna Obwodnica Krakowa już otwarte! Odcinek S7 Widoma – Kraków i Północna Obwodnica Krakowa już otwarte!

Jak podkreślił Michna, oddane przed Bożym Narodzeniem 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa powoduje, że stolica Małopolski wkrótce będzie drugim miastem w Polsce, po Łodzi, otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd obwodnica Krakowa liczyła 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK jest to 64,5 km. W budowie pozostaje jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta - GDDKiA panuje ukończyć ten fragment w połowie 2026 roku.

POK biegnie przez teren miasta wzdłuż północnych granic Krakowa, a także przez gminy Wielka Wieś i Zielonki. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale obowiązuje na niej ograniczenie do 100 km/h. Zarządca dróg wprowadził je ze względów bezpieczeństwa, ponieważ z powodu ograniczeń terenowych trasa nie ma parametrów pozwalających na podróżowanie z wyższą prędkością.

W tunelach, ze względu na ich charakter (zakręty w tunelu w Zielonkach, bliskość węzła Batowice w przypadku obiektu w Dziekanowicach), wprowadzono ograniczenie do 80 km/h. Według GDDKiA S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m).

Obwodnica została połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km.

Koszt prac to ok. 1,4 mld zł, z czego 789,6 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Odcinek wybudowało konsorcjum Gűlermak (lider), Gűlermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

S7: Widoma - Kraków nie jest jeszcze w pełni skończona

Wraz z POK - przypomniał Michna – drogowcy oddali 13,3 km trasy S7 do węzła Widoma, a w wakacje udostępnili kierowcom 5,3 km trasy na odcinku Miechów - Szczepanowice. Krótszy odcinek połączył w całość funkcjonujące już części S7, północny od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego (18,7 km, oddany we wrześniu 2023 r.) i południowy w kierunku węzła Widoma (13,1 km, październik 2021 r.).

Oddając do ruchu przedłużenie od Widomej do Mistrzejowic, GDDKiA połączyła drogą szybkiego ruchu S7 dwa największe miasta w Polsce – Warszawę i Kraków. Nowa droga liczy 270 km, a w województwie małopolskim biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.

Budowa na oddanym do ruchu fragmencie odcinka S7 Widoma - Kraków nie jest jeszcze w pełni skończona. Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też na razie obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 80 km/h. Wszystkie prace na tym odcinku zakończą się późną wiosną przyszłego roku.

Prace na pozostałej, 5-kilometrowej, części ekspresówki od węzła Mistrzejowice wciąż trwają. Jej trasa biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny; powstają dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Według drogowców jest to skomplikowany fragment pod względem inżynieryjnym, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je ponadkilometrową estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej).

Realizacja tego odcinka jest opóźniona, ponieważ już w trakcie budowy nastąpiła konieczność przeprojektowania węzła Mistrzejowice. GDDKiA zakłada, że zostanie on w całości zrealizowany w 2026 roku. Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł.

Co z Zakopianką?

Pod koniec sierpnia GDDKiA otworzyła dla kierowców nową, dwujezdniową drogę krajową nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. Budowa 16,1 km odcinka nowej Zakopianki trwała 4 lata i była realizowana w trudnym, górskim terenie. Jedna czwarta nowej drogi biegnie po różnego rodzaju obiektach – mostach, wiaduktach i estakadach.

Nowa Zakopianka z Rdzawki do Nowego Targu już otwarta. Zobacz zmiany organizacji ruchu Nowa Zakopianka z Rdzawki do Nowego Targu już otwarta. Zobacz zmiany organizacji ruchu

Jest to bezkolizyjna droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Połączenie z innymi drogami zostało zapewnione poprzez cztery węzły drogowe – Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Dzięki budowie tej trasy Kraków i Nowy Targ są na całym odcinku połączone dwupasmową drogą. Inwestycja była realizowana ze środków budżetu państwa. Wartość kontraktu to prawie 995 mln zł.

Pod koniec czerwca br. drogowcy otworzyli węzeł drogowy na Zakopiance w Gaju z ponad 120-metrowym wiaduktem łączącym ul. Widokową i Zadziele. Wiadukt ułatwia przejazd między dwiema częściami podkrakowskiej miejscowości.

Na drogach krajowych w Małopolsce powstały też dwa nowe ronda w Zakopanem, na skrzyżowaniach DK47 z ul. Ustup i ul. Wojdyły oraz trzy kładki dla pieszych: dwie nad Zakopianką w Głogoczowie i Mogilanach oraz jedna w Modlnicy nieopodal ul. Częstochowskiej w rejonie węzła Modlnica na S52.

Tematy:
Źródło:
Polska Agencja Prasowa

Autor:
Radio Kraków

Opracowanie:
Jowita Gałka-Kucharska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię