„Te kwoty, te ilości i liczby robią wrażenie. One sprawią, że problemy lokalne dotyczące transportu i komunikacji będą mogły dzięki samorządom być skutecznie rozwiązywane” - podkreślił podczas podpisania umów wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Według niego gotowość gmin i powiatów do organizowania i utrzymywania połączeń autobusowych wpisuje się w strategię mającą na celu wzmocnienie roli transportu publicznego na terenie Małopolski. „Stworzenie i otwarcie tych linii wymaga współpracy i kooperacji samorządów – działań zintegrowanych i wspólnych” - wskazał wojewoda.
Podpisane we wtorek umowy w ramach funduszu autobusowego gwarantują realizację zadań wieloletnich, nawet do 10 lat - podano.
Według wojewody wprowadzenie możliwości podpisywania tak długich umów „to niezwykle istotna zmiana dla organizatorów transportu publicznego i zarazem szansa na trwałe utrzymanie lokalnych połączeń autobusowych”. „Organizatorzy mogą tym samym zapewnić większą trwałość projektów. Długofalowe planowanie jest niezwykle istotne dla każdej jednostki samorządu terytorialnego” – wyjaśnił Klęczar.
Dofinansowanie przyznano 28 samorządom. Obejmuje prawie 104,3 mln zł z przeznaczeniem na uruchomienie 129 linii. Pierwsza transza na rok 2024 to kwota prawie 23,2 mln zł, a ostatnia – na rok 2033 – prawie 3,8 mln zł.
111 linii z dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych zrealizują gminy. Podpisane we wtorek umowy dla 26 gminnych zadań wieloletnich opiewają łącznie na prawie 86,2 mln zł. Cztery gminy: Krzeszowice, Proszowice, Zabierzów i Zawoja zaplanowały najdłuższy, 10-letni okres realizacji.
Dwa zadania wieloletnie zrealizują powiaty: tatrzański i wadowicki. Dzięki nim uruchomionych ma zostać 18 linii. Kwota dofinansowania wynosi ponad 12,7 mln zł dla powiatu tatrzańskiego i prawie 5,4 mln zł dla powiatu wadowickiego. Jednocześnie powiat wadowicki jest organizatorem zadania obejmującego najdłuższą, liczącą prawie 400 km linię objętą dopłatą.
Wysokość dofinansowań mieści się w przedziale od ponad 151 tys. zł do ponad 15,3 mln zł, a czas realizacji projektów objętych dofinansowaniem waha się od 2 do 10 lat; najwięcej jest zadań trzyletnich – 11.
Jak poinformowało biuro prasowe Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, obecnie dofinansowaniem z tzw. funduszu autobusowego na ten rok w całym województwie objętych jest 328 linii o długości ponad 9,4 tys. km – zarówno jeśli chodzi o zadania wieloletnie, jak i jednoroczne. Do 25 marca trwa konkurs dotyczący rozdysponowania dodatkowych ponad 4 mln zł. Razem z tymi środkami dofinansowania na ten rok mogą przekroczyć 70 mln zł.