Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Polskie filmy na 60. KFF

  • Aktualności
  • date_range Czwartek, 2020.06.04 12:26 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 00:35 )
Krakowski Festiwal Filmowy to nie tylko prezentacja wybitnych filmów dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych fabuł z całego świata. To także, a może przede wszystkim pokazy najnowszych i najważniejszych polskich produkcji. To właśnie na tym festiwalu polscy twórcy mają szansę na konfrontację swoich dzieł z rodzimą publicznością, a także z ponad tysiącem gości, przedstawicielami branży filmowej z kraju i zagranicy.

Fot. "xABO.Ksiądz Boniecki", mat. prasowe

Polskie filmy w konkursach międzynarodowych

W międzynarodowym konkursie dokumentalnym prezentowane są 3 polskie filmy. Wśród nich niezwykle intymna próba wniknięcia w zakamarki fascynujących i nieszablonowych umysłów osób dotkniętych autyzmem autorstwa Piotra Stasika (“Odmienne stany świadomości”). Oglądamy też filmową kontemplację trudnej codzienności Półwyspu Czukockiego ukazaną przez Macieja Cuskego w dokumencie “Wieloryb z Lorino” oraz wstrząsający, chociaż chwilami groteskowy obraz peerelowskiego życia na podsłuchu w dokumencie “Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego. Z polskim udziałem został także zrealizowany szwedzki film Jerzego Śladkowskiego “Bitter Love” o bogatym w relacje męsko - damskie rejsie po Wołdze.

Tomasz Wolski wraca na KFF

Polskich produkcji nie brak też w międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych. O nagrodę Złotego i Srebrne Smoki będą rywalizować krótkometrażowe dokumenty, fabuły i animacje. Wśród fabuł pojawia się, pełna symboli i znaczeń, surrealistyczna opowieść o szybkim dorastaniu - “Alicja i żabka” w reżyserii aktorki Olgi Bołądź oraz “Problem” Tomasza Wolskiego, w którym spokojne popołudnie zostaje zakłócone przez tytułowy problem - nieprzytomnego człowieka, leżącego na trawie. Po raz pierwszy w historii festiwali jeden reżyser ma dwa różnogatunkowe filmy w trzech konkursach.

Olga Bołądź: Zależało mi, by stać po stronie człowieka, a nie ideologii

Natomiast polskie animacje reprezentuje Tomek Ducki z najnowszą produkcją “Plantarium” o uprawiającym tajemniczy ogród mężczyźnie, który pewnego dnia znajduje w doniczce małego chłopca oraz Marcin Wojciechowski z filmem “backstage_episodes” eksplorującym stany psychiki jednostki i nawiązującym do postaci Iana Curtisa.

W konkursie widzimy też dwa polskie krótkometrażowe dokumenty. “Dad You've Never Had” Dominiki Łapki oraz “Uścisków twoich mi potrzeba” (reż. Andrej Kuciła). Pierwszy z nich opowiada o skomplikowanej relacji dorosłej córki z ojcem i niełatwej konfrontacji, do której między nimi dochodzi po latach. W drugim poznajemy 92-letnią Walentynę, która u kresu życia wertuje stare zeszyty córki. Wraz z nią wyruszamy w podróż przez nieznany świat człowieka, o którym „wszyscy zapomnieli”.

 

Konkurs polski jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Od kilku lat Festiwal otwiera jeden z konkursowych polskich filmów dokumentalnych. Tegoroczny, 60. Krakowski Festiwal Filmowy otworzy 31 maja film “Pollywood” Pawła Ferdka, który udał się za ocean śladem polskich założycieli Hollywood, by spełnić swój własny American Dream.

Paweł Ferdek: Przygody tych chłopaków, którzy wyjechali z Polski, zachwyciły mnie

- Polskie dokumenty konkursowe to fascynujące podróże w czasie i przestrzeni, ale także filmy, które przedstawiają ciemne strony współczesnej polskiej rzeczywistości. Opowiadają o ludziach ścigających swe marzenia i o ludziach w poszukiwaniu duchowości. Są tu heroiczne zmagania z cierpieniem i budowanie codziennych relacji. I żadnych tabu: autyzm, menopauza, działalność ONR… - podsumowuje Anita Piotrowska, kuratorka sekcji dokumentalnych Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Efekt motylka Jarosława Szmidta to emocjonalny roller coaster

-Tegoroczne fabuły mogą zasiać w widzach ziarno niepokoju, a może „tylko” zrymują się z tymi uczuciami, które dziś nam towarzyszą? - zastanawia się Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa i selekcjonerka Krakowskiego Festiwalu Filmowego. - Poszukiwania twórców różnią się zarówno pod względem tematyki, jak i formy. Olga Bołądź, która debiutuje jako reżyserka, w swoim filmie „Alicja i żabka” drażni nasze zmysły kolorami i piosenkami, a zarazem porusza jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów ostatnich lat – aborcji. Tomasz Wolski w zrealizowanym w jednym ujęciu „Problemie” bada granice naszej empatii poprzez obserwację pewnych policyjnych i medycznych procedur.

W drżenie wprowadza nas „Uległość” Michała Ciechomskiego, ekologiczna dystopia o końcu świata, ale i nadziei. Przez ekran przewijają się też problematyka gwałtu, samotności, wyobcowania, pojawiają się uchodźcy i zbłąkane dusze, bohaterowie marginalizowani przez społeczeństwo bądź zamknięci w koszmarze własnych trudnych decyzji i lęków. Wachlarz tematyczny jest więc spory, ale i pod względem formalnym nie można narzekać na brak intrygujących poszukiwań i eksperymentów. - Myślę, że będzie to ciekawa podróż dla widzów i każdy znajdzie tu film, który go w szczególny, indywidualny sposób dotknie. - dodaje Dagmara Romanowska.

- W tym roku w konkursie polskich filmów animowanych większość to debiuty. Filmy ze szkoły filmowej z Łodzi, ASP w Krakowie oraz Studio Munka świadczą o tym, że nowa fala w polskiej animacji trwa. - mówi Robert Sowa, selekcjoner Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

W animacji wyrazisty jest głos kobiet. Filmy takie jak “Ciałość” Weroniki Szymy i ”Portret kobiecy” Natalii Durszewicz poruszają tematy cielesności i samoakceptacji. W “Jestem tutaj” Julii Orlik, “Papierowym domu” Martyny Hołdy czy “Własnych śmieciach” Darii Kopiec uwaga skupia się na dramatach rodzinnych i samotności w czterech ścianach.

 

Panorama polskiego dokumentu

W Panoramie zajrzymy między innymi do słynnego domu literatów na ulicy Krupniczej w Krakowie (“Dom literatów, czyli kartoteka zebrana” Marka Gajczaka), poznamy niezwykłą bohaterkę z Auschwitz, jaką była Stanisława Leszczyńska (“Położna”, reż. Maria Stachurska), czy obejrzymy świat oczami wybitnego operatora filmowego Ryszarda Lenczewskiego (“Moja bezsenna noc”). W filmie “Na Górze Tyrryry” Renaty Kijowskiej przyjrzymy się energetycznemu rockowemu zespołowi, tworzonemu przez mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Rzadkowie.

 

Filmy polskie w pozakonkursowych sekcjach festiwalu i pokazach specjalnych

 

KONKURSY MIĘDZYNARODOWE

Międzynarodowy konkurs dokumentalny

“Odmienne stany świadomości”/ “Altered States of Consciousness”, reż. Piotr Stasik, 55’, 2020

“Wieloryb z Lorino” / The Whale From Lorino, reż. Maciej Cuske, 59’, 2019

“Zwyczajny kraj” / “An Ordinary Country”, reż. Tomasz Wolski, 53’, 2020

 

Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych

“Alicja i żabka” / “Alice and the Frog”, reż. Olga Bołądź, 27’, 2020

“backstage_episodes”, reż. Marcin Wojciechowski, 11’, 2020

“Dad You've Never Had”, reż. Dominika Łapka, 29’, 2020

“Plantarium”, reż. Tomek Ducki, 7’, 2020

“Problem”, reż. Tomasz Wolski, 15’, 2020

“Uścisków twoich mi potrzeba” / “I Need the Handshakes”, reż. Andrej Kuciła, 19’, 2020

 

KONKURS POLSKI:

Filmy dokumentalne:

“Dad You've Never Had”, reż. Dominika Łapka, 29’, 2020

“Efekt motylka” / “The Butterfly’s Dream”, reż. Jarosław Szmidt’ 91, 2020

“Fortunata”, reż. Paweł Banasiak, 80’, 2020

“Guczo. Notatki z życia” / “Guczo. Notes of Life”, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz, 76’, 2020

“In Case of An Emergency”, reż. Jakub A. Kozieł, 26’, 2019

“Latawce” / “Kites”, reż. Franciszek Dźwierżyński, Łukasz Stryjewski, 5’, 2020

“Między nami” / “Between Us”, reż. Dorota Proba, 53’, 2020

“Odmienne stany świadomości”/ “Altered States of Consciousness”, reż. Piotr Stasik, 55’, 2020

“Ostatni rycerze prawej strony” / “Last Knights of The Right Sight”, reż. Michał Edelman, 67’, 2020

“Papa”, reż. Maryia Yakimovich, 29’, 2020

“Pielgrzymi Bożego Miłosierdzia” / “Pilgrims of Divine Mercy”, reż. Przemysław Jan Chrobak, 83’, 2020

“Pollywood”, reż. Paweł Ferdek, 85’, 2020

“Powiedz mi coś jeszcze” / “Tell Me More”, reż. Martyna Peszko, 29’, 2020

“Synek” / “Sonny”, reż. Paweł Chorzępa, 40’, 2019

“Szklane negatywy” / “Glass Negatives”, reż. Jan Borowiec, 39’, Polska, 2019

“Tygrysice menopauzy” / “Tigress of Menopause”, reż. Henryk Dederko, 50’, 2020

“Uścisków twoich mi potrzeba” / “I Need the Handshakes”, reż. Andrej Kuciła, 19’, 2020

“We Have One Heart”, reż. Katarzyna Warzecha, 11’, 2020

“Wielki strach” / “The Great Fear”, reż. Pawlina Carlucci Sforza, 28’, 2020

“Wieloryb z Lorino” / The Whale From Lorino, reż. Maciej Cuske, 59’, 2019

“xABo. Ksiądz Boniecki” / “xABo. Father Boniecki”, reż. Aleksandra Potoczek, 73’, 2020

“Zwyczajny kraj” / “An Ordinary Country”, reż. Tomasz Wolski, 53’, 2020

 

Filmy animowane:

“backstage_episodes”, reż. Marcin Wojciechowski, 11’, 2020

“Ciałość” / “Lushfulness”, reż. Weronika Szyma, 6’, 2020

“Jestem tutaj” / “I'm Here”, reż. Julia Orlik, 15’, 2020

“Millenium” reż. Daria Godyń, 8’, 2020

“Papierowy dom” / “Paper House”, reż. Martyna Hołda, 6’, 2020

“Plantarium”, reż. Tomek Ducki, 7’, 2020

“Portret kobiecy” / “Portrait of a Woman”, reż. Natalia Durszewicz, 5’, 2020

“Roz-poznanie” / “Co-ognition”, reż. Przemysław Świda, 6’, 2020

“Rozwiązanie” / “Reason”, reż. Szymon Ruczyński, 8’, 2020

“Słuchaj” / “Now Listen”, reż. Kasia Kijek, Przemek Adamski, 4, 2020

“Własne śmieci” / “Your Own Bullshit”, reż. Daria Kopiec, 6’, 2020

 

Filmy krótkometrażowe fabularne:

“Alicja i żabka” / “Alice and the Frog”, reż. Olga Bołądź, 28’, 2020

“Czuły Film” / “Go and Tell Her”, reż. Aleksandra Maciejczyk, 18’, 2019

“Dalej jest dzień” / “Beyond Is the Day”, reż. Damian Kocur, 26’, 2020

“Kamień” / “The Stone”, reż. Bartosz Kozera, 25’, 2020

“Maria nie żyje” / “Maria Is Not Alive”, reż. Martyna Majewska, 29’, 2020

“Noamia”, reż. Antonio Galdamez, 29’, 2020

“Ostatnie dni lata” / “Last Days of Summer”, reż. Klaudia Kęska, 26’, 2020

“Problem”, reż. Tomasz Wolski, 15’, 2020

“Sukienka” / “The Dress”, reż. Tadeusz Łysiak, 30’ 2020

“Uległość” / “Submission”, reż. Michał Ciechomski, 30’, 2020

 

PANORAMA POLSKIEGO DOKUMENTU:

“Dom literatów, czyli kartoteka zebrana” / ”House of Writers”, reż. Marek Gajczak, 61’, 2019

“Jak pływać, żeby nie utonąć” / “How to swim and not to drown”, reż. Anna Pawluczuk, 22’, 2019

“Moja bezsenna noc” / “My sleepless night”, reż. Ryszard Lenczewski, 8’, 2019

“Na Górze Tyrryry” / “On the Top Tyrryry”, reż. Renata Kijowska, 60’, 2019

“Położna” / “The Midwife”, reż. Maria Stachurska, 54’, 2019

“Wystarczy nie śpiewać” / “Just don't sing“, reż. Jędrzej Michalak, 25’ ,2019

“W zgodzie” / “In harmony”, reż. Dorota Bator, 14’, 2019

“Zepsuta głowa” / “Broken head”, reż Maciej Jankowski, 42’, 2019

 

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a laureat Złotego Rogu ma skróconą ścieżkę oscarowej selekcji. KFF kwalifikuje filmy do Oscara także w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument), a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.

Program jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego został w całości przeniesiony do sieci! Najnowsze filmy dokumentalne, animowane i krótkie fabuły ze świata, oczekiwane polskie premiery, a także spotkania z twórcami dostępne są online, bez wychodzenia z domu. Szczegółowy program znajdzesz TUTAJ.

60. Krakowski Festiwal Filmowy odbywa się online w dniach 31 maja - 7 czerwca 2020 roku.

 

mat. prasowe/sp

 

 

 

Tematy:
Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię