W sobotę w Nieznanowicach PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę linii kolejowej na odcinku Podłęże – Gdów. To część dużego projektu kolejowego "Podłęże-Piekiełko", który ma usprawnić podróże między Krakowem a Sądecczyzną i Podhalem.
To jest bardzo ważne dla naszego rządu. Stawiamy na kolej, stawiamy na infrastrukturę, stawiamy na gospodarkę, stawiamy na bezpieczeństwo. W tej inwestycji zawiera się wszystko, co jest wartością dla obywateli, dla rozwoju naszej ojczyzny, dla budowy silnej, dumnej Polski
– mówił Władysław Kosiniak-Kamysz podczas spotkania.
Szef MON podkreślił, że rozwój infrastruktury jest konieczny dla budowania "silnej, bezpiecznej, gospodarczo zasobnej Polski".
"To jest absolutny priorytet i punkt wyjścia do tego, żebyśmy sięgali po więcej, marzyli o jeszcze większym sukcesie" – mówił.
Ocenił, że projekt kolejowy Podłęże-Piekiełko to "wielka inwestycja w bezpieczną Polskę", ale także szansa dla regionu, który dzięki temu zyska na atrakcyjności.
"To oznacza nie tylko łatwiejszy dojazd do pracy, nie tylko więcej inwestycji gospodarczych, nie tylko możliwość (..,) przyciągania inwestorów do stref gospodarczych, ale to oznacza (...) wielką atrakcyjność tego terenu. Myślę, że wszyscy ci, którzy tutaj mieszkają, będą mieli z tego wielki pożytek" – mówił.
„Podłęże-Piekiełko” - największa inwestycji PLK SA na południu kraju
Budowa linii kolejowych Podłęże – Podłęże Balachówka i Podłęże – Gdów to część projektu „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji PLK SA na południu kraju. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej inwestycji (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte).
W małopolskich miejscowościach wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Obok Limanowej trwają przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który skróci podróże pociągiem do Nowego Sącza. W toku są postępowania przetargowe na dwa inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale i Szczyrzyc – Tymbark. Inwestycja składa się na modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną.
Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut