"Z roku na rok do Krakowa przyjeżdża coraz więcej turystów pielgrzymkowych. Sądzimy, że po ŚDM ten ruch będzie jeszcze większy. Chcemy poznać oczekiwania i potrzeby tej grupy turystów i bardzo zależy na poznaniu spojrzenia młodych ludzi, które jest zazwyczaj bardziej krytyczne, ale też bardziej prospektywne" – mówił dziennikarzom wiceprezydent Krakowa ds. polityki społecznej, kultury i promocji miasta Andrzej Kulig.
Uczestnikom ŚDM pytania zadawać będzie ok. 100 ankieterów. Będą chcieli dowiedzieć się, co skłoniło młodych ludzi do przyjazdu na spotkanie z papieżem, jakie ponieśli wydatki (na noclegi, wyżywienie, komunikację, zwiedzenie zabytków), czy zamierzają wrócić do Krakowa i polecić miasto znajomym. Badania będą podzielone na dwa etapy: w trakcie ŚDM i po ich zakończeniu, kiedy ankietowani w Krakowie młodzi ludzie zostaną ponownie zapytani o wrażenia z pobytu. Jak wyjaśnił kierownik Międzyuczelnianego Zespołu Ekspertów MOT Krzysztof Borkowski odpowiedzi udzielone podczas pobytu są „bardzo zabarwione emocjonalnie”.
"Chcemy poznać motywacje przyjazdu młodych ludzi, dowiedzieć się, co jeszcze oprócz celu głównego wpłynęło na ta decyzję i co jaką korzyść wynieśli z tego, że byli w Krakowie" – mówił Borkowski. Badania mają przynieść informacje o wpływie tak dużych wydarzeń jak ŚDM zarówno na branżę turystyczną, jak i na gospodarkę miasta.
Oprócz ankiet prowadzonych podczas ŚDM zaplanowano badanie ruchu turystycznego obejmujące także wpływ ekonomiczny turystyki na gospodarkę Krakowa na próbie 3,6 tys. osób. Wstępne wyniki obu badań mają być znane jesienią, a ostateczne raporty w połowie 2017 r.
Z badań MOT wynika, że w 2015 roku Kraków odwiedziło 10 mln 50 tys. gości - o 150 tys. więcej niż w 2014. 8 mln 150 tys. osób nocowało pod Wawelem. Jako główny cel pobytu w Krakowie Polacy wskazywali w badaniu: zwiedzanie zabytków, wypoczynek, a na trzecim miejscu cel religijny, zaś przyjezdni z zagranicy - zabytki, wypoczynek oraz rozrywkę.
W 2015 r. goście wydali w Krakowie 4 mld 450 mln zł (bez kosztów dojazdu i opłaconego wcześniej noclegu) - o 50 mln mniej niż w 2014. Średnie wydatki poniesione przez turystów zagranicznych wynosiły 935 zł, a przez turystów krajowych - 270 zł na osobę. Wśród turystów zagranicznych przeważali Brytyjczycy (15,76 proc.) i Niemcy (13,16 proc), a na dalszych pozycjach znaleźli się Włosi i Hiszpanie, ale liczba przyjezdnych z tych krajów maleje. Rosła natomiast liczba turystów z Francji, Rosji, Szwecji, Danii i Belgii.
(PAP/ko)