Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Krakowie Wojciech Zastawniak poinformował w piątek, że już teraz urzędnicy skarbowi codziennie otrzymują zgłoszenia o próbach oszustw. Cyberprzestępcy podszywają się pod administrację skarbową, wysyłając fałszywe e-maile, SMS-y i wiadomości z kodami QR z obietnicą zwrotu podatku. Zdarzają się również telefony od osób podszywających się pod urzędników.

- Od soboty, gdy w e-Urzędzie Skarbowym udostępnimy wstępnie wypełnione zeznania PIT, skala oszustw może gwałtownie wzrosnąć - ocenia Zastawniak.

Próby wyłudzenia danych

Według urzędników, przestępcy chcą wykorzystać fakt, że w ciągu najbliższych miesięcy wiele osób może spodziewać się zwrotu podatku. W związku z tym rozsyłają wiadomości z informacją o rzekomych wezwaniach do zapłaty albo nadpłacie. Podatnik otrzymuje wiadomość e-mail, SMS lub informację na komunikatorze, który wygląda jak oficjalna korespondencja od KAS. W fałszywej wiadomości znajduje się link lub kod QR prowadzący do fałszywej strony internetowej, łudząco przypominającej oryginalną stronę e-Urzędu Skarbowego (e-US). Fałszywe strony proszą o dane logowania do e-US, hasła do bankowości elektronicznej lub instalację podejrzanych aplikacji.

Podanie danych w odpowiedzi na fałszywe wiadomości – ostrzegają przedstawiciele KAS - grozi przejęciem danych osobowych i utratą pieniędzy.

Według urzędników, w przypadku takiej korespondencji należy zachować zdrowy rozsądek. Wiele fałszywych informacji można rozpoznać na pierwszy rzut oka, bo zawierają błędy.

Fiskus nie wysyła wiadomości SMS i maili

KAS przypomina, że nigdy nie wysyła wiadomości z kwotami i linkami wymagającymi podawania haseł czy instalowania dodatkowego oprogramowania, a oficjalne powiadomienia podatkowe są dostępne wyłącznie po zalogowaniu do e-Urzędu Skarbowego na stronie www.podatki.gov.pl.

Autentyczność korespondencji z organami skarbowymi można dodatkowo sprawdzić na infolinii KAS 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych), 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych). Pracownicy KAS nigdy też nie proszą o podanie przez telefon jakichkolwiek danych osobowych i finansowych.

Każdy incydent warto zgłosić np. poprzez platformę CERT lub aplikację mObywatel, a w przypadku podejrzenia wyłudzenia pieniędzy należy od razu skontaktować się z bankiem i zgłosić sprawę na policję.