Według ustaleń Adyen sektor detaliczny w ubiegłym roku stracił 87 mld zł, a jedna na trzy firmy (30 proc.) padła ofiarą oszustów lub hakerów. Autorzy szacują, że średnia kwota strat na jedno przedsiębiorstwo wynosi ponad 8,3 mln zł. Zaznaczono, że skutki tych oszustw odczuwają także konsumenci. Średnia kwota strat polskiego konsumenta na osobę to 1,8 tys. zł (wzrost o 169 proc. rok do roku).
Z badania wynika, że 30 proc. respondentów czuje się mniej bezpiecznie niż 10 lat temu ze względu na ryzyko oszustw płatniczych. Ponadto 44 proc. konsumentów woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych, z czego jedna piąta (20 proc.) przyznaje, że wynika to z obaw przed oszustwem. Co czwarty badany (25 proc.) deklaruje, że zakupy robi w sklepach, w których obowiązują zaawansowane zabezpieczenia.
Jak wskazano, 21 proc. konsumentów chciałoby finalizować transakcje kilkoma kliknięciami, przy tym podając jak najmniej informacji. Taka sama grupa woli robić zakupy u kilku sprzedawców lub korzystać z ograniczonej liczby metod płatności. Za dwuetapową weryfikacją tożsamości opowiada się 15 proc. badanych.
W efekcie 40 proc. polskich przedsiębiorstw przyznaje, że silne uwierzytelnianie klienta i PSD2 (unijna dyrektywa dot. usług płatniczych - PAP) obniżyły ich współczynnik konwersji
– ocenił cytowany w badaniu Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen.
Ponadto autorzy zauważyli, że dwie trzecie przedsiębiorstwa (66 proc.) stwierdziło, że posiada skuteczne systemy zapobiegające oszustwom (wzrost o 6 pp. r/r), a prawie połowa (46 proc.) rozważa zmianę dostawcy usług płatniczych na takiego, który oferuje lepsze mechanizmy ochrony.
Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono między 15 stycznia a 1 lutego br. na grupie 38 tys. konsumentów oraz 13 tys. przedsiębiorstw handlowych z 26 krajów na całym świecie: Wielkiej Brytanii, Singapuru, Hongkongu, Japonii, Australii, ZEA, Francji, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Polski, Belgii, Holandii, Brazylii, Norwegii, Danii, Szwecji, USA, Kanady, Malezji, Meksyku, Austrii, Szwajcarii, Chin oraz Indii. Grupa badawcza w Polsce to tysiąc konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw handlowych.
Adyen to firma zajmująca się prowadzeniem platformy do przyjmowania płatności, optymalizacji przychodów i kontroli finansów.