Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Waży 600 ton, ma 5 metrów średnicy i przybyła aż z Chin, żeby wydrążyć kolejowy tunel

Pierwsza tarcza TBM, która wydrąży jeden z tuneli kolejowych pod Pisarzową w Małopolsce, jest już na miejscu, a wykonawcy przygotowują tzw. kołyskę, czyli miejsce startu jej pracy - dowiedziała się PAP w środę w PKP PLK.

Tarcza TBM. Fot. mat. prasowe PKP PLK

Maszyna o wadze 600 ton i średnicy tarczy 5 metrów dotarła z Chin do Polski drogą morską, a następnie na 30 ciężarówkach na miejsce budowy. W drodze do Polski jest już druga, dużo większa maszyna TBM o średnicy ok. 11 m, która dotrze na miejsce na przełomie lutego i marca. Drążenie tuneli o długości niemal 4 km - głównego i ewakuacyjnego, ma ruszyć w pierwszej połowie bieżącego roku - przekazał PAP rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Piotr Hamarnik.

Obecnie na odcinku tunelowym - w Męcinie i Mordarce, przygotowywane są miejsca, w których będą zaczynać się i kończyć nowe tunele kolejowe. Przeprawa pomiędzy tymi miejscowościami ma być gotowa w 2027 r. Większa z tarcz wydrąży tunel główny, którym pojadą pociągi, a mniejsza - tunel ewakuacyjny.

Pierwsza do pracy przystąpi mniejsza maszyna, która we wrześniu przeszła niezbędne testy i odbiory w fabryce w chińskim Changsha. Następnie została rozebrana i przygotowana do transportu. Ładunek składa się z 36 części o wadze ok. 600 ton. Największa z nich waży 87 ton, a tzw. głowica tnąca ma 4,8 metra średnicy i waży 41 ton. Morska podróż do Polski z portu w Szanghaju zajęła ok. 60 dni. Ze względów bezpieczeństwa szczegóły transportu maszyn TBM nie są podawane do publicznej wiadomości.

Drążenie tunelu pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy i będzie kosztowało przeszło 1,9 mld zł netto. Realizuje je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve?Taahhüt oraz Gülermak. Po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce o długości 3,75 tys. metrów.

Kolejowy tunel pod Pisarzową powstanie na nowej linii kolejowej nr 104, pomiędzy Nowym Sączem a Chabówką i będzie budowany w ramach większego projektu zwanego Podłęże-Piekiełko. Będzie to jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Jest ona finansowana m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego. Po zrealizowaniu projektu Podłęże-Piekiełko najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Źródło:
Polska Agencja Prasowa

Autor:
Radio Kraków

Opracowanie:
Ewelina Kołpak

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz



Zobacz także

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię