W 2023 roku uaktywniło się tam osuwisko, które sięgało 12 metrów w głąb ziemi. Stabilizacja była sporym wzywaniem w tym miejscu.
W teren osuwiska zostało wbitych 96 pali 20-metrowych pali, które następnie zostały zalane betonem. Powstało coś, co można obrazowo nazwać estakadą, zostało to oczywiście przysypane ziemią. W ciągu kilku miesięcy przeprowadzono ogrom prac, żeby wzmocnić ten teren i żeby można było na żelbetowym ruszcie, posadowionym na tych palach odbudować drogę
– przyznaje Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad.
Szczeliny i pęknięcia na jezdni drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej pojawiły się 29 maja 2023 r. Początkowo miały od 10 do 20 cm szerokości i długość do 15 m, występowały na odcinku ok. 50 m. Jezdnia została zwężona do jednego pasa, wprowadzono ruch wahadłowy po południowej stronie jezdni tak, aby samochody nie jeździły bezpośrednio przy skarpie.
Dzień później na terenie osuwiska kontrolę przeprowadzili przedstawiciele Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Nakazali oni natychmiastowe zamknięcie drogi ze względu na zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ryzyko dalszego powiększania się osuwiska. Trasa została zamknięta 31 maja 2023 r., a we współpracy z policją wytyczono awaryjny objazd.
Stabilizacja kosztowała ponad 11 milionów złotych. Pierwotnie planowano zakończenie prac we wrześniu. Dzięki dobrej pogodzie udało się jednak przyspieszyć ten termin.
Do czasu otwarcia, czyli do poniedziałku do godziny 12:00, kierowcy muszą korzystać z wielokilometrowych objazdów.