fot. Przemysław Bolechowski
To ważna inwestycja dla stolicy Tatr, bo od lat nie było tutaj dworca dla autobusów. Jak mówi Leszek Dorula burmistrz Zakopanego otwarcie centrum to koniec czasów, gdy pod tym względem miasto nie miało czego zaoferować pasażerom:
Zakopane przestaje się wstydzić tego miejsca. To przez ostatnich kilka dziesięcioleci był wstyd, że przyjmowaliśmy w tym miejscu turystów, ale też sami wstydziliśmy się, kiedy odbieraliśmy naszych znajomych, rodzinny gości czy wybieraliśmy się w Polskę i w świat. Nadszedł taki dzień, kiedy będziemy z tego miejsca nie tylko dumni, ale będziemy radośnie przyjeżdżali po naszych turystów i korzystali z naszego dworca
Teraz Zakopane ma dworzec autobusowy z prawdziwego zdarzenia ze stanowiskami dla kursów dalekobieżnych, a część obiektu to przystanki dla linii lokalnych.
Witold Kozłowski marszałek Małopolski przypominał, że z obiektu korzystać będą pasażerowie z całej Polski:
Jesteśmy w miejscu szczególnym, bo przecież Zakopane to nie tylko stolica sportów zimowych, stolica Tatr, ale też miejsce w sposób szczególny uczęszczane przez mieszkańców całej Polski i gości z zagranicy. Radujemy się, że ten obiekt będzie podziwiany przez tych, którzy będą z niego korzystać, a szczególnie tych, którzy do Zakopanego przyjadą
Pierwsze kursy ruszą już w najbliższy poniedziałek, inwestycja w dużej części została sfinansowana z funduszy europejskich. Na otwarcie czeka jeszcze dworzec PKP
W ramach inwestycji zostały odrestaurowane zabytkowe budynki ponadstuletniej stacji kolejowej. Jest tam przestrzeń do obsługi ruchu pasażerskiego – kolejowego i autobusowego. W zabytkowej przestrzeni mieście się także restauracja i dwupoziomowa multimedialna mediateka. Siedzibę ma tu także straż miejska i Zakopiańskie Centrum Kultury z informacją turystyczną. Ponadto w budynku są przestrzenie wystawiennicze i klub muzyczny.
Zlokalizowany na przyległym terenie obszerny plac, z którego będzie odjeżdżała komunikacja miejska i dalekobieżna, zarządzana przy użyciu wdrażanego Inteligentnego Systemu Transportowego. Aranżacja placu stylistycznie nawiązuje do historycznej bryły zabytkowego dworca – zainstalowano stylowe latarnie, a przestrzeń zdobią ścianki z czarno-białymi fotografiami stacji kolejowej sprzed wieku.
Ponadto, w wyniku realizacji inwestycji przy dworcu, został uruchomiony pierwszy w Zakopanem wielopoziomowy parking Park & Ride o pojemności 146 miejsc postojowych, w tym 9 dla osób niepełnosprawnych. Parking został wyposażony w 68 stanowisk rowerowych, 4 stanowiska ładowania samochodów elektrycznych, 7 stanowisk ładowania rowerów elektrycznych oraz samoobsługową stację naprawy rowerów. Parking będzie udostępniany całodobowo i bezpłatnie dla pasażerów korzystających z transportu kolejowego lub innego transportu zbiorowego objętego systemem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej.
W grudniu z zakopiańskiego dworca odjadą także pociągi, kiedy PKP zakończy swoją część inwestycji.
Wartość inwestycji to niemal 80 mln zł. Na realizację przedsięwzięcia Urząd Miasta Zakopanego pozyskał ponad 25,5 mln zł dofinansowania ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020. Do końca roku ma być gotowa druga część Zakopiańskiego Centrum Komunikacyjnego, czyli plac przesiadkowy w Kuźnicach, gdzie rozpoczynają się popularne tatrzańskie szlaki, w tym na Giewont, i jest stacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch.
Inwestycja objęła także przebudowę ronda Armii Krajowej, dzięki czemu poszerzyła się przestrzeń dla pieszych i rowerzystów przed wejściem na dworzec. Przebudowano także ulicę Szymony, stanowiącą alternatywę dojazdu dla autobusów. Częścią inwestycji była również przebudowa charakterystycznej bramy wejściowej na perony, między rondem Armii Krajowej a zakończeniem torów kolejowych, na której zainstalowano historyczny neon ZAKOPANE, będący znakiem rozpoznawczym stacji kolejowej.
Ważną częścią inwestycji jest uruchomiony pierwszy w Zakopanem wielopoziomowy parking Park & Ride z 146 miejscami postojowymi, w tym 9 dla osób niepełnosprawnych. Parking został wyposażony w 68 stanowisk rowerowych, 4 stanowiska ładowania samochodów elektrycznych, 7 stanowisk ładowania rowerów elektrycznych i w samoobsługową stację naprawy rowerów. Parking będzie udostępniany całodobowo i bezpłatnie dla pasażerów korzystających z transportu kolejowego lub innego transportu zbiorowego objętego systemem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej.
Początkiem inwestycji było przejęcie zabytkowego dworca kolejowego i przyległego placu. Stosowne porozumienie w tej sprawie zawarł w 2017 r. burmistrz Zakopanego Leszek Dorula z władzami PKP. Na mocy tego porozumienia miasto przejęło zabytkowy dworzec kolejowy i przyległy plac.
Zakopiański dworzec zbudowano w 1899 r. dzięki staraniom hrabiego Władysława Zamoyskiego. Przez wiele lat niszczał, ponieważ PKP SA nie miało pieniędzy na jego remont, a kolejne ekipy rządzące miastem zastanawiały się nad jego modernizacją.