Mamy już pozwolenie na użytkowanie nowo wybudowanego placu przesiadkowego w Kuźnicach i pierwsze autobusy pojadą tam już w środę. Nowy plac będzie dostępny dla mieszkańców i turystów wyruszających w Tatry. Inwestycja jest w wspófinansowana z funduszy unijnych i rządowych
– mówił we wtorek wiceburmistrz Zakopanem Bartłomiej Bryjak.
Zgodnie z tymi zapowiedziami są więc zmiany w rozkładach jazdy. Miasto planuje też uruchomienie kolejnej linii łączącej Kuźnice z rejonem dworca i Alejami Trzeciego Maja. Wszystkie autobusy kursujące do Kuźnic to pojazdy elektryczne. Autobusy i taksówki zatrzymują się w Kuźnicach na podziemnym dworcu. Plac nad ziemią jest przeznaczona dla ruchu pieszego, jest tam też wyznaczony postój dla dorożek.
Na plac górny można dostać się schodami lub windą. Tam zorganizowano przestrzeń dla turystów z ławkami oraz postój dla dorożek konnych. Na środku placu stanął pomnik Kurierów Tatrzańskich - monument z brązu na skalnym cokole przedstawia dwóch górali przeprowadzających podczas niemieckiej okupacji na Węgry emisariusza Polskiego Państwa Podziemnego.
Powyżej placu znajduje się dolna stacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Stąd także rozpoczyna się wiele popularnych tatrzańskich szlaków m.in. na Giewont przez Kalatówki i Dolinę Kondratową czy na Orlą Perć przez Dolinę Gąsienicową.
Inwestycja kosztowała niemal 30 mln zł. Budowa była współfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach projektu o nazwie „Usprawnienie transportu między Dworcem PKP a Kuźnicami w Zakopanem wraz ze stworzeniem zintegrowanego centrum przesiadkowego przy Dolnej Stacji Kolejki Liniowej na Kasprowy Wierch” w wysokości 9,8 mln zł oraz ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w kwocie 5,5 mln zł.
Budowa dwupoziomowego placu w zakopiańskich Kuźnicach rozpoczęła się lipcu 2022 r. Plac jest częścią większej inwestycji pod nazwą Centrum Komunikacyjnego w Zakopanem. W ramach inwestycji powstał także dworzec autobusowy dla komunikacji dalekobieżnej i połączeń lokalnych oraz wielopoziomowy parking na 150 samochodów. Częścią inwestycji była także rewitalizacja zabytkowych budynków dworca kolejowego oraz przebudowa ronda przy stacji.