Tegoroczny zwycięzca, czyli zakopiański dworzec PKP i PKS, to nowoczesne centrum komunikacyjne. W odrestaurowanym obiekcie mieści się Centrum Informacji Turystycznej, Mediateka Stacja Kultura Zakopane oraz kawiarnia.

Konkurs ma na celu wyróżnienie najlepszych dworców w Polsce, zebranie dobrych praktyk w obsłudze podróżnych oraz promowanie nowoczesnych i funkcjonalnych poczekalni. Organizuje go Fundacja proKolej.

Centrum Komunikacyjne w Zakopanem

W ramach inwestycji zostały odrestaurowane zabytkowe budynki ponadstuletniej stacji kolejowej. Jest tam przestrzeń do obsługi ruchu pasażerskiego – kolejowego i autobusowego. W zabytkowej przestrzeni mieście się także restauracja i dwupoziomowa multimedialna mediateka. Siedzibę ma tu także straż miejska i Zakopiańskie Centrum Kultury z informacją turystyczną. Ponadto w budynku są przestrzenie wystawiennicze i klub muzyczny.

Zlokalizowany na przyległym terenie obszerny plac, z którego będzie odjeżdżała komunikacja miejska i dalekobieżna, zarządzana przy użyciu wdrażanego Inteligentnego Systemu Transportowego. Aranżacja placu stylistycznie nawiązuje do historycznej bryły zabytkowego dworca – zainstalowano stylowe latarnie, a przestrzeń zdobią ścianki z czarno-białymi fotografiami stacji kolejowej sprzed wieku.

Parking Park&Ride

Ponadto, w wyniku realizacji inwestycji przy dworcu, został uruchomiony pierwszy w Zakopanem wielopoziomowy parking Park & Ride o pojemności 146 miejsc postojowych, w tym 9 dla osób niepełnosprawnych. Parking został wyposażony w 68 stanowisk rowerowych, 4 stanowiska ładowania samochodów elektrycznych, 7 stanowisk ładowania rowerów elektrycznych oraz samoobsługową stację naprawy rowerów. Parking będzie udostępniany całodobowo i bezpłatnie dla pasażerów korzystających z transportu kolejowego lub innego transportu zbiorowego objętego systemem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej.

Koszt? Prawie 80 milionów

Wartość inwestycji to niemal 80 mln zł. Na realizację przedsięwzięcia Urząd Miasta Zakopanego pozyskał ponad 25,5 mln zł dofinansowania ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020. Do końca roku ma być gotowa druga część Zakopiańskiego Centrum Komunikacyjnego, czyli plac przesiadkowy w Kuźnicach, gdzie rozpoczynają się popularne tatrzańskie szlaki, w tym na Giewont, i jest stacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch.

Przebudowa całej okolicy

Inwestycja objęła także przebudowę ronda Armii Krajowej, dzięki czemu poszerzyła się przestrzeń dla pieszych i rowerzystów przed wejściem na dworzec. Przebudowano także ulicę Szymony, stanowiącą alternatywę dojazdu dla autobusów. Częścią inwestycji była również przebudowa charakterystycznej bramy wejściowej na perony, między rondem Armii Krajowej a zakończeniem torów kolejowych, na której zainstalowano historyczny neon ZAKOPANE, będący znakiem rozpoznawczym stacji kolejowej.

Początkiem inwestycji było przejęcie zabytkowego dworca kolejowego i przyległego placu. Stosowne porozumienie w tej sprawie zawarł w 2017 r. burmistrz Zakopanego Leszek Dorula z władzami PKP. Na mocy tego porozumienia miasto przejęło zabytkowy dworzec kolejowy i przyległy plac.

Zakopiański dworzec zbudowano w 1899 r. dzięki staraniom hrabiego Władysława Zamoyskiego. Przez wiele lat niszczał, ponieważ PKP SA nie miało pieniędzy na jego remont, a kolejne ekipy rządzące miastem zastanawiały się nad jego modernizacją.