Jak przekazała w czwartek Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, jak co roku na wakacje przywrócony będzie ruch pociągów dalekobieżnych i regionalnych do Zakopanego prowadzony po modernizowanym jednotorowym odcinku biegnącym od Suchej Beskidzkiej przez Chabówkę.
„Prace na jednotorowej linii Sucha Beskidzka - Chabówka – Zakopane zaplanowano tak, by umożliwić kursowanie pociągów w czasie największego zainteresowania podróżami pod Tatry” - zaznaczyła przedstawicielka PLK.
W marcu br. rozpoczął się generalny remont dworca PKP w Zakopanem, który wyłączył obiekt z użytkowania, w związku z tym – zapowiedziała Szalacha - wprowadzono tymczasowe rozwiązania umożliwiające przewoźnikom realizację bezpośrednich połączeń do Zakopanego w trakcie tych prac.
W Zakopanem, na Spyrkówce w rejonie ul. Chyców Potok, przygotowana została stacja tymczasowa dla podróżnych. Znajdują się w niej kasy biletowe, poczekalnia, toalety, schody i dogodne dojścia oraz oznakowanie i tablice informacyjne.
Od soboty do końca sierpnia br. na tymczasowej stacji do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni PKP Intercity, którzy udzielają wszelkiej informacji pomocnej w podróży. Zapewniona będzie komunikacja z centrum miasta, poprzez utworzenie parkingu oraz postoju dla taxi, taxibusów i busów.
„Takie rozwiązanie zaplanowały PLK w porozumieniu z Urzędem Miasta Zakopane i z przewoźnikami. Pozwala ono na sprawną przebudowę stacji kolejowej Zakopane oraz budowę przez Miasto Centrum Komunikacyjnego, składającego się z dworca komunikacji dalekobieżnej i lokalnej oraz parkingu wielopoziomowego” - wskazali przedstawiciele PLK.
Według nich prace na trasie kolejowej do Zakopanego przewidziano do 2023 r. W efekcie skróci się czas podróży z Krakowa do Zakopanego do ok. dwóch godzin. Istotnym efektem inwestycji jest zwiększenie dostępności podróżnych do kolei oraz bezpieczeństwa. Latem, pasażerowie skorzystają z 21 lepiej przygotowanych stacji i przystanków na odcinku między Skawiną a Zakopanem.
Modernizacja kolejowej „zakopianki”, realizowana jest w ramach projektu dotyczącego modernizacji linii nr 97, 98 ,99 między Skawiną, Suchą Beskidzką, Chabówką i Zakopanem. Na inwestycję przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.