Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Korki w Klikuszowej przechodzą do przeszłości

  • Ola Sobczak
  • date_range Piątek, 2024.08.30 13:59 ( Edytowany Sobota, 2024.08.31 08:06 )
Kolejny fragment nowej Zakopianki - z Rdzawki do Nowego Targu - otwarty! Nowy odcinek pozwoli ominąć między innymi Klikuszową, gdzie do tej pory tworzyły się największe korki. Na zakończenie wakacji kierowcy mają do dyspozycji dwujezdniową, dwupasmową drogę, która przyspieszy powroty spod Tatr.

Fot. Ola Sobczak

Mówią kierowcy

Szczególnie cieszą się okoliczni mieszkańcy, którzy na codzienne dojazdy tracili mnóstwo czasu.

"Dla osób, które tu codziennie jeździły, miały ogromne problemy. Zimą czasem zdarzało się nocować u znajomych, bo po kilku godzinach stania w korku nie opłacało się wracać do domu" - mówią Radiu Kraków. "Szybciej w Tatry, szybciej do Krakowa. Szeroka droga. Coś pięknego".

Drogowcy nie zakończyli jeszcze wszystkich robót na nowej zakopiance, więc trzeba zwrócić uwagę na znaki i ograniczenia prędkości.

Trasa otwarta na zasadzie przejezdności

Nowa trasa między Rdzawką i Nowym Targiem będzie początkowo otwarta na zasadzie przejezdności, gdyż cała inwestycja nie jest jeszcze zakończona. Dlatego będzie obowiązywało na niej ograniczenie prędkości do 70 km/h, a także zostanie zmieniona organizacja ruchu.

Kierowcy jadący od strony Tatr i Pienin na nową trasę będą mogli wjechać na dwóch węzłach – Nowy Targ Zachód (skrzyżowanie z ul. Ludźmierską, DW957) i Nowy Targ Południe (skrzyżowanie z ul. Krakowską). Funkcjonował będzie także węzeł Obidowa, a w budowie wciąż pozostanie węzeł Klikuszowa, który połączy obie Zakopianki – starą i nową.

„Dotychczasowa DK47 biegnie ok. 2 m nad nowym rondem zbudowanym na węźle Klikuszowa. Żeby połączyć obie drogi, stara zakopianka musi zostać przebudowana. To jeden z ostatnich etapów prac na tej budowie. Jego wykonanie zostawiliśmy na koniec, bo prowadzenie prac w tym miejscu przed przełożeniem ruchu na nową trasę wiązałoby się z ogromnymi korkami na starej Zakopiance” - wyjaśnił przedstawiciel GDDKiA.

Mapa przygotowana przez GDDKIA

Mapa przygotowana przez GDDKIA

Nie będzie możliwości przejazdu przez starą Zakopiankę w dwóch miejscach


W związku z tym po uruchomieniu w piątek nowej trasy nie będzie możliwości przejazdu przez starą Zakopiankę w dwóch miejscach – w okolicy budowanego węzła Klikuszowa i w Rdzawce. Wyjazd z Lasku i Klikuszowej do Rabki-Zdroju i Nowego Targu będzie możliwy przez węzeł Obidowa oraz przez drogę lokalną łączącą Klikuszową i Sieniawę.

16-kilometrowy odcinek dwupasmowej Zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem przebiega w nowym śladzie. Trasa pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości – Klikuszowej i Nowego Targu – gdzie często w sezonie turystycznym tworzą się korki. Po otwarciu tego odcinka, zakopianka między Krakowem a Nowym Targiem będzie dwujezdniowa i dwupasmowa.

Maksymalnie do 100 km/h

Nowa droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową klasy S, a drogą klasy GP, czyli główną ruchu przyspieszonego. Maksymalna dozwolona prędkość będzie tu wynosiła do 100 km/h. Przez trudny, górski teren będą tu ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty i bardziej strome zjazdy i podjazdy. Na odcinku będą także zlokalizowane przystanki autobusowe.

Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad, z których 12 ma długość ponad 100 m. Najdłuższa estakada, która ma 687 m długości, powstała nad miejscowością Lasek - w najwyższym miejscu jezdnia biegnie tam na wysokości 24 m nad ziemią. Kolejna estakada ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu. Inwestycję realizuje od czerwca 2020 roku firma Intercor kosztem prawie 995 mln zł.



Autor:
Ola Sobczak

Opracowanie:
Ewelina Kołpak

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (2)

U
usa
2024-08-30
w koncu wroac ale jest zawsze alternatywa stara droga no lepiej bez emisji wiadomo no ale dobre i to pora na 49 i tam sie korkuje krzyzowka mocno i brak mozliwosc przejazdu bezpiecznie w poprzek trsy
A
Amerykanin
2024-08-30
Lololol !!! Z każdym razem gdy ktoś palnie podobną bzdurę robię notatkę w notesie i czekam jak szybko wrócą korki. Od stu lat motoaktywiści i pożyteczni idioci popełniają ten sam błąd próbując w kółko realizować tę samą utopię. Tak jak nie istnieją tęczowe jednorożce tak samo korków nie rozwiązuje się budując nowe drogi.

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię