Fot. Ola Sobczak
Szczególnie cieszą się okoliczni mieszkańcy, którzy na codzienne dojazdy tracili mnóstwo czasu.
"Dla osób, które tu codziennie jeździły, miały ogromne problemy. Zimą czasem zdarzało się nocować u znajomych, bo po kilku godzinach stania w korku nie opłacało się wracać do domu" - mówią Radiu Kraków. "Szybciej w Tatry, szybciej do Krakowa. Szeroka droga. Coś pięknego".
Drogowcy nie zakończyli jeszcze wszystkich robót na nowej zakopiance, więc trzeba zwrócić uwagę na znaki i ograniczenia prędkości.
Trasa otwarta na zasadzie przejezdności
Nowa trasa między Rdzawką i Nowym Targiem będzie początkowo otwarta na zasadzie przejezdności, gdyż cała inwestycja nie jest jeszcze zakończona. Dlatego będzie obowiązywało na niej ograniczenie prędkości do 70 km/h, a także zostanie zmieniona organizacja ruchu.
Kierowcy jadący od strony Tatr i Pienin na nową trasę będą mogli wjechać na dwóch węzłach – Nowy Targ Zachód (skrzyżowanie z ul. Ludźmierską, DW957) i Nowy Targ Południe (skrzyżowanie z ul. Krakowską). Funkcjonował będzie także węzeł Obidowa, a w budowie wciąż pozostanie węzeł Klikuszowa, który połączy obie Zakopianki – starą i nową.
„Dotychczasowa DK47 biegnie ok. 2 m nad nowym rondem zbudowanym na węźle Klikuszowa. Żeby połączyć obie drogi, stara zakopianka musi zostać przebudowana. To jeden z ostatnich etapów prac na tej budowie. Jego wykonanie zostawiliśmy na koniec, bo prowadzenie prac w tym miejscu przed przełożeniem ruchu na nową trasę wiązałoby się z ogromnymi korkami na starej Zakopiance” - wyjaśnił przedstawiciel GDDKiA.
Nie będzie możliwości przejazdu przez starą Zakopiankę w dwóch miejscach
W związku z tym po uruchomieniu w piątek nowej trasy nie będzie możliwości przejazdu przez starą Zakopiankę w dwóch miejscach – w okolicy budowanego węzła Klikuszowa i w Rdzawce. Wyjazd z Lasku i Klikuszowej do Rabki-Zdroju i Nowego Targu będzie możliwy przez węzeł Obidowa oraz przez drogę lokalną łączącą Klikuszową i Sieniawę.
16-kilometrowy odcinek dwupasmowej Zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem przebiega w nowym śladzie. Trasa pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości – Klikuszowej i Nowego Targu – gdzie często w sezonie turystycznym tworzą się korki. Po otwarciu tego odcinka, zakopianka między Krakowem a Nowym Targiem będzie dwujezdniowa i dwupasmowa.
Maksymalnie do 100 km/h
Nowa droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową klasy S, a drogą klasy GP, czyli główną ruchu przyspieszonego. Maksymalna dozwolona prędkość będzie tu wynosiła do 100 km/h. Przez trudny, górski teren będą tu ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty i bardziej strome zjazdy i podjazdy. Na odcinku będą także zlokalizowane przystanki autobusowe.
Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad, z których 12 ma długość ponad 100 m. Najdłuższa estakada, która ma 687 m długości, powstała nad miejscowością Lasek - w najwyższym miejscu jezdnia biegnie tam na wysokości 24 m nad ziemią. Kolejna estakada ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu. Inwestycję realizuje od czerwca 2020 roku firma Intercor kosztem prawie 995 mln zł.