Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce w powiecie nowotarskim jest jednostką spółki PKP Cargo, która znalazła się w złej sytuacji finansowej. Informacje o likwidacji skansenu kolejowego w Chabówce pojawiły się w mediach w poniedziałek.

"W ramach analiz prowadzonych przez PKP S.A. i Fundację Grupy PKP, której jednym z filarów działalności jest ochrona zabytków i popularyzacja wiedzy o historii kolei, omawiane są różne warianty działania Skansenu w przyszłości. Kluczowe pozostają kwestie prawne i finansowe, bowiem koszt utrzymania placówki to około 3 mln zł rocznie, a obecnie dla spółki priorytetowe jest zabezpieczenie zobowiązań finansowych wobec pracowników” - przekazała PAP Julita Sołtysiak, Zastępca Dyrektora Biuro Promocji i Relacji Inwestorskich PKP Cargo w restrukturyzacji.

Jak dodała, aby mogło nastąpić przejęcie zarządzania Skansenem przez PKP lub Fundację Grupy PKP i placówka mogła funkcjonować w dotychczasowym zakresie, konieczne jest wypracowanie rozwiązań w kwestiach formalno-prawnych, dotyczących licencji, homologacji ruchowych, które musi pozyskać nowy zarządca Skansenu.

“Grupa PKP dokłada wszelkich starań, aby znaleźć optymalne rozwiązanie i aby Skansen mógł jak najszybciej kontynuować działalność w nowej formule, zachowując swój niepowtarzalny charakter i bogatą ofertę dla miłośników kolei oraz wielu turystów odwiedzających ją przy okazji wizyt na Podhalu” - poinformowała Sołtysiak. “Unikatowe lokomotywy, wagony i inne pojazdy oraz pamiątki związane kolejowym dziedzictwem w dalszym ciągu będą chronione” - dodała.

Kolekcja Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce liczy ponad 130 zabytkowych pojazdów szynowych, w tym wiele parowozów utrzymywanych w stanie czynnym. Do najstarszych tutejszych parowozów należą tzw. tendrzak TKb-1479, zbudowany w niemieckiej wytwórni Schwartzkopff w 1878 r. czy pochodzący z 1916 r. parowóz towarowy TKt1-63, obsługujący niegdyś m. in. trasę Kraków – Zakopane.