Zgodnie z umową podpisaną w środę na dworcu PKP w Starym Sączu przez prezesa spółki Krzysztofa Mamińskiego oraz władze województwa małopolskiego: marszałka Witolda Kozłowskiego i wicemarszałka Łukasza Smółkę, przewoźnik kolejowy otrzyma blisko 27,6 mln zł dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Planowany koszt inwestycji to prawie 44,5 mln zł; pozostałe środki stanowi wkład własny PKP.
„Dzięki pozyskaniu funduszy z RPO możemy kontynuować proces inwestycyjny (…). Cieszymy się, że w ramach tej inwestycji zmodernizujemy zabytkowe dworce doliny Popradu, łącząc ich historyczny charakter z nowoczesną funkcjonalnością oraz wybudujemy kilka zupełnie nowych obiektów, spełniających nowoczesne standardy obsługi pasażerów” - powiedział podczas uroczystości Mamiński.
Zapowiedział, że przetarg na przebudowę i budowę dworców kolejowych w systemie projektuj i buduj, powinien zostać ogłoszony jeszcze jesienią tego roku.
Inwestycja związana z przebudową i budową dworców kolejowych doliny Popradu została podzielona na dwa etapy. W sumie obejmuje swoim zakresem 12 obiektów dworcowych: cztery z nich zostaną zbudowane, a osiem obiektów zostanie przebudowanych.
Etap pierwszy obejmuje przeprowadzenie inwestycji na dworcach: Piwniczna Zdrój, Piwniczna, Zubrzyk, Stary Sącz, Rytro i Barcice. Etap drugi obejmuje obiekty w miejscowościach: Młodów, Łomnica Zdrój, Wierchomla Wielka, Żegiestów, Żegiestów-Zdrój oraz Milik.
Dworce kolejowe Piwniczna, Piwniczna Zdrój, Rytro, Barcice, Wierchomla Wielka, Żegiestów i Żegiestów-Zdrój objęte są ochroną konserwatorską. Dlatego - zapowiedzieli przedstawiciele PKP – prace będą polegały na przywróceniu ich dawnego zewnętrznego wyglądu, a zarazem zmodernizowaniu wnętrz i dostosowaniu ich do obecnych standardów obsługi pasażerskiej.
Dworce w miejscowościach Młodów, Milik i Zubrzyk zostaną wyburzone ze względu na ich zły stan techniczny. Na miejscu starych budynków powstaną nowe obiekty o powierzchni ok. 100 m. kw. Ich wygląd zostanie dopasowany do otoczenia i pozostałych obiektów znajdujących się na linii kolejowej. Nowy dworzec powstanie też w Łomnicy Zdroju, w miejscu spalonego.
Zagospodarowane zostaną też tereny wokół dworców – powstaną wiaty rowerowe, parkingi, nowe ciągi komunikacyjne, oświetlenie.
Jak podkreślił podczas uroczystości marszałek Witold Kozłowski, rozwój infrastruktury kolejowej w Małopolsce to jeden z priorytetów władz województwa. „Chcemy, aby mieszkańcy każdego zakątka naszego regionu mogli sprawnie, bezpiecznie i komfortowo dotrzeć do celu podróży, pracy, szkoły lub domu” - powiedział.
Wicemarszałek Łukasz Smółka zwrócił uwagę, że inwestycje infrastrukturalne, to nie tylko udogodnienia dla mieszkańców i turystów, ale także realne ułatwienie dla przedsiębiorców zainteresowanych rozwojem biznesu w Małopolsce. „Zapewni to zwiększenie miejsc pracy i stworzy dogodne warunki dla rynku pracy” - wskazał.
Według przedstawicieli PKP inwestycja w dolinie Popradu jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii spółki kolejowej. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych do 2023 roku na terenie całego kraju zostanie zmodernizowanych lub wybudowanych 189 dworców kolejowych. Wartość całego programu szacowana jest na około 1,5 mld złotych. Większość zadań (około 75 proc.) zostanie sfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz Regionalnych Programów Operacyjnych. Środki na pozostałe inwestycje będą pochodziły z budżetu państwa oraz funduszy PKP SA.
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.
(PAP/ko)