Tym razem PKP PLK poszukuje firmy, która zajmie się przebudową torów pomiędzy Limanową a Tymbarkiem. Odcinek jest niewielki, bo 10-kilometrowy, ale zakres prac bardzo szeroki.

- To odcinek, na którym będą potężne obiekty inżynieryjne: 2-kilometrowy tunel, prawie 2-kilometrowa estakada, stacja Tymbark, przystanek Koszary - podkreśla Marcin Mochocki z Zarządu Spółki PKP PLK.

Do końca tego roku mają zostać ogłoszone przetargi na pozostałe prace przy projekcie Podłęże – Piekiełko. Przedsięwzięcie zakłada modernizację całej trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę zupełnie nowego odcinka łączącego Podłęże koło Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną do 2030 roku.

- To umożliwi historyczny czas dojazdu z Nowego Sącza do Krakowa w około godzinę i z Limanowej do Krakowa w 40 minut - dodaje Mochocki.

Szacowana wartość całego projektu to ponad 15 miliardów złotych.

Przedstawiciel PLK przypomniał, że jest to trzeci przetarg uruchomiony w ostatnich tygodniach dla inwestycji Podłęże – Piekiełko, a kolejne są w przygotowaniu.

"W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach Podłęża — Piekiełka. Liczę na to, że wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za pięć lat" - zapowiedział Mochocki.

Modernizacja linii kolejowej Tymbark — Limanowa to kolejna inwestycja realizowana w tym miejscu. Od września trwają prace przy stacji Limanowa.

Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji Podłęże - Piekiełko. Nowa kolej powstaje pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na trzy inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark i Podłęże — Gdów.

Cały projekt Podłęże - Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Finansowany będzie m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego.

Przedsięwzięcie składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-kilometrowego odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Inwestycja ma przyspieszyć i usprawnić ruch kolejowy między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem. Zgodnie z założeniami najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.