Spółka ogłosiła przetarg na zakup 46 lokomotyw jednosystemowych początku sierpnia tego roku. "Otworzyliśmy oferty w przetargu na 46 lokomotyw jednosystemowych o prędkości 160 km/h. Wpłynęła jedna oferta złożona przez Newag. Oferta ta mieści się w zakładanym przez nas budżecie" - powiedział rzecznik.
Dodał, że obecnie trwa analiza formalna złożonej oferty. "Jeśli wszystko będzie się zgadzać, to będziemy zmierzali do zawarcia tej umowy. Jest to projekt wartości 1 mld 173 mln zł" - wskazał rzecznik.
Zgodnie z warunkami ogłoszonego w sierpniu przetargu, lokomotywy mają być dostosowane do prędkości 160 km/h i posiadać system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego (L2).
PKP Intercity planuje, że lokomotywy pojawią się na krajowych torach w 2025 r. Zgodnie z zamówieniem, utrzymanie ich w pierwszym cyklu - do pierwszej naprawy na poziomie utrzymania P4 włącznie, będzie świadczone przez producenta pojazdów z udziałem pracowników przewoźnika.
Kolejowy przewoźnik systematycznie powiększa park lokomotyw. W październiku 2022 roku podpisał umowę z bydgoską PESĄ na produkcję 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu wynosi 554,6 mln zł brutto.
W marcu 2023 roku została zawarta umowa z firmą NEWAG na zakup 20 lokomotyw elektrycznych typu Gryffin. Natomiast w czerwcu tego roku PKP Intercity skorzystało z prawa opcji i postanowiło rozszerzyć zakup 10 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o kolejne 5 sztuk. Wartość zamówienia z nowosądeckim producentem wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto.
PKP Intercity to polski międzyregionalny przewoźnik kolejowy. Zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia podróżowanie po Europie.