- Druga maszyna TBM dotarła już do Polski i została rozładowana w porcie w Gdańsku. Ze względów bezpieczeństwa nie informujemy o szczegółach transportu na plac budowy. Drążenie tunelu kolejowego ma ruszyć w połowie tego roku – powiedział Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Cała tarcza TBM waży 2 tys. 534 tony. Waga głównej części napędowej, tzw. main drive, to 100 ton; tnąca głowica o średnicy 11 metrów składa się z pięciu segmentów o łącznej masie 245 ton.

Jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce

Pod koniec ub.r. do Polski dotarła pierwsza, mniejsza maszyna TBM o średnicy 5 metrów i wadze 600 ton, która wydrąży równoległy tunel ewakuacyjny na tej trasie. Drążenie tuneli pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy i będzie kosztowało przeszło 1,9 mld zł netto.

Cały odcinek trasy nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza ma być gotowy do 2027 roku. Będzie to jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł; jest finansowana m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego. Realizacja tej inwestycji ma usprawnić połączenia kolejowe w południowej Polsce, skracając czas podróży i zwiększając bezpieczeństwo przejazdów. Po zrealizowaniu projektu Podłęże-Piekiełko najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Projekt realizuje konsorcjum firm Budimex i Gülermak w ramach inwestycji nazwanej Podłęże-Piekiełko.