Poprzednio GDDKiA wybrała droższą ofertę firmy Banimex za ponad 57,5 mln zł, ale najtańszy oferent odwołał się od wyniku przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta nakazała unieważnić rozstrzygnięcie i ponownie rozpatrzyć złożone propozycje.
Jak poinformowała w środę rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, w ponownym rozstrzygnięciu wybrana została najtańsza oferta przedstawiona przez konsorcjum Swietelsky Rail Polska oraz Swietelsky AG z siedzibą w Austrii. Konsorcjum wyliczyło koszty wykonania zadania na ponad 49,7 mln zł.
„Teraz jeszcze 10 dni mają inni wykonawcy, którzy złożyli oferty w przetargu, na ewentualne odwołania. Do przetargu wpłynęło sześć ofert. Jeżeli nie będzie odwołań, umowa z konsorcjum zostanie podpisana” - wskazała przedstawicielka GDDKiA.
Przetarg zakłada, że budowa trasy o długości około 1,5 km potrwa 12 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu przeznaczonego na realizację inwestycji nie będzie wliczony okres zimowy - od 1 grudnia do 31 marca.
Wybrana firma będzie miała za zadanie wybudowanie ok. 1,5 km odcinka drogi jednojezdniowej, dwupasowej, klasy technicznej główna przyspieszona (GP) wraz z budową obiektów inżynierskich (dwa mosty i dwa wiadukty), przebudową i rozbudową dróg poprzecznych oraz budową i przebudową infrastruktury technicznej.
Obwodnica Chełmca będzie fragmentem drogi krajowej nr 28 i jednocześnie częścią północnego obejścia Nowego Sącza. Droga powstanie pomiędzy dwoma istniejącym rondami: na istniejącej drodze krajowej nr 28 (ul. Limanowska w Chełmcu) oraz na drodze powiatowej nr 25219 (ul. Marcinkowicka w Chełmcu).
Inwestycja znajduje się na liście zadań ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023. Decyzja środowiskowa dla tego zadania wydana została w październiku 2018 r., a od września 2019 r. trwało opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z projektem budowlanym. W sierpniu br. wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (zrid) dla budowy tej obwodnicy. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że wybrany wykonawca nie będzie miał żadnych przeszkód formalnych, by realizować budowę.
Obwodnica Chełmca będzie kontynuacją zrealizowanego fragmentu północnej obwodnicy Nowego Sącza.
Łącznik obwodnicy północnej i zachodniej, za którego budowę odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jest niezbędny do tego, żeby objechać Nowy Sącz bez konieczności wjeżdżania do miasta.
W 2015 roku zostały oddane do użytku obwodnice północna i zachodnia Nowego Sącza. Pierwsza z nich to 2-kilometrowa droga będąca częścią DK28 Zator - Przemyśl. Nad torami kolejowymi, ulicą Dunajcową i rzeką Dunajec przebiega przez nowy most. 6-kilometrowa obwodnica zachodnia Nowego Sącza biegnie od skrzyżowania z obwodnicą Starego Sącza i Podegrodzia do Biczyc Dolnych, gdzie łączy się z drogą DK28.