Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Czy w gminie Limanowa drezyny rowerowe mają przyszłość? Tak uważają lokalni miłośnicy kolei

  • Krystyna Pasek
  • date_range Poniedziałek, 2024.05.20 15:47 ( Edytowany Poniedziałek, 2024.05.20 16:48 )
Happeningiem z drezyną rowerową w roli głównej miłośnicy kolei próbują zwrócić uwagę na sprawę rozbiórki torów pomiędzy Męciną a Mordarką w gminie Limanowa. 12-kilometrowy odcinek historycznej linii 104 został wyłączony z przebiegu trasy Chabówka-Nowy Sącz. Przedstawiciele dwóch kolejowych stowarzyszeń chcą wykorzystać stare torowisko do stworzenia nowej atrakcji turystycznej.

Fot. Krystyna Pasek

Posłuchaj materiału Krystyny Pasek

Od 20 maja do końca tygodnia przedstawiciele Stowarzyszenia „Galicjanka” i Towarzystwa Entuzjastów Kolei prezentują w Pisarzowej k. Limanowej drezynę rowerową. Ich zdaniem lekka, drewniana konstrukcja świetnie się sprawdzi na tej górskiej trasie.

Jak mówi Czesław Szewczyk ze Stowarzyszenia „Galicjanka”, uruchomienie nowej atrakcji nie wymaga nakładów inwestycyjnych, bo bazuje na istniejącej infrastrukturze:

Zachował się oryginalny wygląd tej linii, prawie taki jak w 1884 roku. Odcinek sam w sobie już jest pewną atrakcją, a jeszcze gdyby zrobić na nim drezyny rowerowe, ja jestem w 100% pewien, że byłaby to największa atrakcja turystyczna w regionie.

Fot. Krystyna Pasek

Fot. Krystyna Pasek

Piotr Hamarnik, z biura prasowego PKP PLK SA tłumaczy, że fragment trasy kolejowej między Męciną a Mordarką jest przeznaczony do rozbiórki, bo koliduje z planami rozbudowy dróg

To wynika z chęci rozbudowy przez samorząd, przez lokalne struktury, dróg, by zwiększyć bezpieczeństwo i zwiększyć możliwości rozwoju infrastruktury drogowej, która w tym momencie koliduje z infrastrukturą Kolejową, która nie będzie już użytkowana

- wyjaśnia Hamarnik.

Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury, w odpowiedzi na pismo od miłośników kolei mówi też o pozostawieniu dla drezyn innego odcinka linii nr 104:

Dla drezyn rowerowych i pociągów retro przeznaczony jest fragment linii Fornale-Tymbark. Odcinek ten charakteryzuje się większymi walorami architektonicznymi i krajobrazowymi niż odcinek Mordarka-Męcina.

Działacze kolejowych stowarzyszeń uważają, że gmina Limanowa zasługuje na kolej drezynową. Są też przekonani, że plany turystyczne z planami drogowców da się pogodzić dlatego zapowiadają kolejne spotkania z przedstawicielami samorządów, którym przysługuje prawo bezpłatnego przejęcia terenów od PKP.

W planach jest także rozdawanie ulotek mieszkańcom i zachęcanie do wspierania internetowej petycji, którą dotąd podpisało ponad pół tysiąca osób. Czasu na te działania nie pozostało wiele, rozbiórka starych elementów linii ma potrwać od czerwca do października tego roku. Mimo to, miłośnicy kolei nie składają broni.

Autor:
Krystyna Pasek

Opracowanie:
Łukasz Konatowicz

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię