Ta inwestycja zmieni ten region. Spowoduje, że przejazd m.in. do Mszany z Krakowa będzie trwał ok. pół godziny, do Zakopanego półtorej. Do Nowego Sącza powinniśmy przejechać w czasie poniżej jednej godziny, ok. 50 minut.
Prace zasadnicze mają zakończyć się w 2028 roku. Inwestycja jest finansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy, a kolejne odcinki mają być także finansowane m.in. ze środków unijnych.
W pierwszej kolejności, w 2026 roku ma zostać uruchomione połączenia aglomeracyjne pomiędzy Nowym Sączem a Limanową. Na trasie Nowy Sącz - Chabówka będzie kompleksowa modernizacja, m.in. wymienione całe podtorze, nowa nawierzchnia, nowa sieć trakcyjna, powstaną nowe obiekty inżynieryjne w tym most na Dunajcu o długości ponad 120 m. Projekt zakłada także budowę tunelu kolejowego o długości 4 km pomiędzy Klęczanami a Limanową.
Odgałęzienie od linii 104 w kierunku Podłęża i Krakowa powstanie na wysokości Szczyrzyca i będzie polegało na wybudowaniu nowej linii kolejowej, gdzie zakończyły się już prace projektowe. W 2024 r. będą podpisywane umowy na budowę tej trasy.
Koszt przebudowy całego odcinka Nowy Sącz – Chabówka i połączenie go z podkrakowskim Podłężem szacowany jest na około 10 mld zł