Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, wraz z jesienną korektą wprowadzone zostaną połączenia pilotażowe jak Warszawa - Białystok. Ponadto pasażerowie wsiądą do pociągów z nowych przystanków: w Koszalinie, Grudziądzu, Łodzi, Głownie, Lutoryżu i Strzelcach Świdnickich.
Jak poinformowało PKP Intercity, od września w rozkładzie jazdy przewoźnika pojawi się nowe połączenie Warszawa – Szczecin, przez Poznań. Będzie to pociąg Sedina, który trasę ze stolicy do Szczecina pokona w rekordowym czasie 4 godz. 32 min, czyli o około pół godziny krócej niż obecnie najszybciej kursujący skład. Połączenie to zapewni też krótszy czas podróży do Warszawy z Poznania – 2 godz. 18 min. Podobny czas przejazdu na trasie Warszawa – Poznań – Szczecin będzie miał także pociąg Chrobry.
Kolejna nowość w jesiennym rozkładzie jazdy to połączenie pociągiem Lech z Warszawy do Wrocławia. Pociąg kursować będzie przez Poznań, a podróż między stolicami województwa wielkopolskiego i dolnośląskiego ma trwać 1 godz. 18 min.
Nowy pociąg Esperanto relacji Łódź – Białystok zatrzyma się tylko w stolicy. Dzięki temu podróż ze stacji Łódź Widzew do Warszawy Zachodniej wyniesie 58 min, a z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej – 1 godz. 12 min. Rekordowy czas przejazdu ma zostać osiągnięty na odcinku Warszawa – Białystok – 1 godz. 38 min.
Bezpośrednie szybkie połączenie z Warszawy do Białegostoku obsługiwane będzie pociągiem typu Dart. W nowym rozkładzie utrzymane zostaną trzy pary bezpośrednich połączeń kategorii Express InterCity Premium z Warszawy do Trójmiasta, bez zatrzymań po drodze. Trasę z centrum stolicy do stacji Gdańsk Główny pociągi te pokonają w czasie 2 godz. 25 min. Pociągi zostały wdrożone na wakacje, jednak ze względu na duże zainteresowanie zostaną w rozkładzie jazdy co najmniej do połowy grudnia.
Jak przypomniało PKP Intercity, przywrócona została przepustowość stacji Warszawa Centralna oraz linii średnicowej w aglomeracji warszawskiej (Warszawa Centralna – Warszawa Zachodnia), co oznacza, że wszystkie pociągi dalekobieżne zatrzymają się w centrum Warszawy. Jedynie pociąg Łokietek (Kraków Główny - Warszawa Wschodnia) w okresie 21 października – 8 listopada będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska.
Od września do końca roku zarządca infrastruktury będzie prowadził prace na Centralnej Magistrali Kolejowej, co spowoduje ograniczenie prędkości pociągów do 160 km/h z 200 km/h. Z tego powodu pociągi jadące na trasie Warszawa – Kraków – Warszawa oraz Warszawa – Katowice – Warszawa mogą mieć wydłużony czas przejazdu od 11 min. do 23 min.
PKP Intercity poinformowało, że w okresie wprowadzania jesiennej korekty rozkładu jazdy do dyspozycji pasażerów na 15 największych dworcach w Polsce będą informatorzy mobilni. Pomogą oni podróżnym ustalić dogodne przesiadki czy znaleźć odpowiedni peron.
Z kolei PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że od 1 września lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki Koszalin Politechnika oraz Koszalin Wschodni. Do pociągów pasażerowie wsiądą także z nowego przystanku Grudziądz Rządz, Łódź Zarzew oraz Głowno Północne. Na Podkarpaciu oddany zostanie do użytkowania nowy przystanek w Lutoryżu, wybudowany na linii nr 106 Rzeszów – Jasło. Z kolei na Dolnym Śląsku pociągi zatrzymają się na przystanku Strzelce Świdnickie (linia kolejowa Wrocław – Świdnica). Będzie on obsługiwany na żądanie.
Zarządca kolejowej infrastruktury przekazał też, że w związku z rozpoczęciem inwestycji w Katowicach, od 1 września ruch pociągów przez główną stację w mieście będzie utrzymany, jednak zakres robót wymaga wprowadzenia zmian w rozkładzie jazdy. Część składów będzie kursować trasami zmienionymi, część w skróconych relacjach. Dziewięć pociągów PKP Intercity będzie mieć postój na stacji Katowice Ligota z pominięciem stacji Katowice. W wybranych terminach za część pociągów nocnych regionalnych zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA).
W woj. zachodniopomorskim, w związku z pracami utrzymaniowymi na odcinku Szczecinek – Białogard, wprowadzona będzie ZKA. Pięć par pociągów PKP Intercity będzie kursować trasą przez stację Stargard ze zmianą kierunku. Wszystkie zmiany zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów.
Korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od 1 września do 9 listopada.
Samorządowy przewoźnik Koleje Małopolskie od niedzieli wprowadzi korektę rozkładu jazdy związaną z pracami modernizacyjnymi na torach. Na niektórych odcinkach będą zmienione godziny kursowania, pojawi się też autobusowa komunikacja zastępcza.
Według informacji przekazanych przez przewoźnika korekta będzie obowiązywać do 9 listopada br.
W trakcie obowiązywania wrześniowej korekty w różnych terminach na zdecydowanej większości odcinków trasy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej SKA2 Kraków Główny – Miechów – Sędziszów będą realizowane różne prace torowe i sieciowe. Większość stanowi kontynuację prac dotychczas realizowanych, jednak kolejne etapy z racji większej skali zamknięć torowych na niektórych odcinkach mogą powodować większe utrudnienia w ruchu niż do tej pory.
Najistotniejsze prace wymagające kursowania pociągów w obu kierunkach po jednym torze to: budowa nowego przystanku kolejowego Kraków Piastów na odcinku Kraków Batowice – Zastów (w całym okresie obowiązywania korekty rozkładu jazdy) oraz modernizacja sieci trakcyjnej na odcinku Słomniki – Miechów (1-11 września). W tym okresie zostanie wprowadzona tam zastępcza komunikacja autobusowa za osiem pociągów kursujących w relacji Kraków Główny – Miechów – Kraków Główny. Dodatkowo ostatni w dobie pociąg relacji Sędziszów – Kraków Główny ze względu na ograniczenia w przepustowości przejedzie z Miechowa do Słomnik bez zatrzymania, a za pominięte stacje i przystanki zostaną uruchomione dodatkowe autobusy zastępcze.
W dniach 2-5 września dodatkowo zamknięty zostanie jeden tor na odcinku Tunel – Miechów. W tym okresie dodatkowo zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa za 11 pociągów na odcinku Słomniki – Sędziszów i za dwa pociągi na odcinku Słomniki – Kozłów.
Prace modernizacyjne będą także prowadzone na różnych odcinkach linii kolejowej nr 94 między Skawiną i Oświęcimiem do 14 października w kilku etapach. Ze względu na długość odcinków, po którym ruch będzie odbywać się tylko po jednym czynnym torze, roboty te mogą powodować różnice w rozkładzie jazd poszczególnych pociągów w różnych okresach od kilku do nawet kilkunastu minut.
W związku z tym Koleje Małopolskie proszą pasażerów o każdorazowe upewnienie się przed podróżą co do godzin kursowania konkretnego połączenia w danym dniu na stronie https://portalpasazera.pl/ oraz aplikacji Portal Pasażera.
Od 14 października rozpocznie się budowa nowego przystanku osobowego Pisary, który będzie zlokalizowany na linii kolejowej nr 133 pomiędzy Rudawą a Krzeszowicami. Prowadzone prace budowlane będą wymagać zamknięcia jednego z torów na odcinku Zabierzów – Krzeszowice, co w bardzo istotny sposób wpłynie na kursowanie pociągów SKA3.
Przy okazji niedzielnej korekty rozkładu jazdy pociągów Kolei Małopolskich zmienione zostaną także rozkłady jazdy linii autobusowych A1, A3, A4, A5, A7, A10, A15, A20, A25, A35, A37, A43, A50 uruchamianych przez tego przewoźnika w ramach Małopolskich Linii Dowozowych.
Wrześniową korektę rozkładu jazdy wprowadza także POLREGIO. W województwie małopolskim: po wakacyjnej przerwie wrócą połączenia Kraków Główny–Żywiec oraz Żywiec–Kraków Główny (od 6 września) oraz Sucha Beskidzka–Żywiec oraz Żywiec–Sucha Beskidzka (od 1 września). Szczegółowe informacje o zmianach we wszystkich województwach znajdują się na stronie polregio.pl/pl/rozklad-jazdy-i-mapa-polaczen/rozklad-jazdy/. Aktualne informacje o kursach zastępczej komunikacji autobusowej, w tym wprowadzanej w związku z modernizacją infrastruktury prowadzoną przez PKP PLK, publikowane są pod adresem: polregio.pl/pl/dla-podroznych/informacje/?type=komunikacja%20zast%C4%99pcza.