Dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ Paweł Florek przekazał PAP we wtorek, że przejście wyłącznie na elektroniczną formę potwierdzania zlecenia na wydanie wyrobu medycznego lub jego naprawę, oznacza, że zlecenie musi zostać podpisane cyfrowo. Może to nastąpić kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub z wykorzystaniem certyfikatu ZUS e-ZLA.
Zlecenia na wyroby medyczne są wystawiane w Systemie Elektronicznej Weryfikacji i Potwierdzania Zlecenia (eZWM/ap-zz).
Wystawianie zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne w tradycyjnej, czyli papierowej formie, jest dopuszczalne tylko w przypadkach: braku dostępu do serwisów internetowych lub usług informatycznych NFZ oraz braku możliwości podpisania zlecenia podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub certyfikatem e-ZLA.
NFZ wyjaśnia, że w przypadku, gdy zlecenie na wyrób medyczny zostanie negatywnie zweryfikowane lub w sytuacji, gdy zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne zostanie wystawione w formie papierowej poza systemem eZWM, wymagane jest potwierdzenie zlecenia w Oddziale Wojewódzkim NFZ. Nadal można przekazać zlecenia do dowolnie wybranego oddziału NFZ, np. przez wysyłkę skanu dokumentu na adres mailowy.
E-zlecenie to dokument elektroniczny, który osoba wystawiająca zlecenie np. lekarz, pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta podpisuje w systemie elektronicznie.
Pacjent otrzymuje informacje o wystawionym e-zleceniu przez wiadomość sms lub mail z 4-cyfrowym kodem. Może również otrzymać druk informacyjny, gdy np. nie ma numeru PESEL. E-zlecenie jest też dostępne w Internetowym Koncie Pacjenta (w zakładce „Apteczka”).
E-zlecenie na wyrób medyczny można zrealizować w sklepie medycznym lub w aptece, które mają umowę z NFZ. Wystarczy podać numer PESEL i kod dostępu lub przedstawić druk informacyjny wystawiony podczas wizyty np. u lekarza.
Elektronicznego zlecenia nie trzeba drukować.