O tym, jak skutecznie przeprowadzić transformację cyfrową i jakie korzyści może ona przynieść przedsiębiorstwom, rozmawiamy z Adrianem Stelmachem, założycielem explitii – firmy specjalizującej się w cyfryzacji zakładów produkcyjnych.
Transformacja cyfrowa biznesu – chodzi nie tylko o technologię
Zacznijmy od podstaw, a więc wytłumaczenia terminu, który w ostatnich latach zdobył tak dużą popularność w praktycznie wszystkich gałęziach gospodarki.
– Transformacja cyfrowa zwykle kojarzy nam się z wdrażaniem nowych technologii, ale to przede wszystkim zmianą sposobu myślenia o biznesie – tłumaczy Adrian Stelmach. – To złożony i wieloetapowy proces, który pozwala lepiej zarządzać swoimi zasobami, minimalizować straty i wykorzystywać dane do podejmowania trafniejszych decyzji biznesowych – dodaje.
Niezwykle ważną rolę pełnią eksperci, którzy są w stanie holistycznie spoglądać na te procesy i łączyć wymiar technologiczny z biznesowym.
– Każdego dnia współpracuję z zakładami produkcyjnymi, wspierając je w cyfryzacji i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, które usprawniają ich codzienne działania. Moim celem jest wsparcie w budowaniu przyszłościowej produkcji opartej na nowoczesnych technologiach, automatyzacji i inteligentnym zarządzaniu danymi oraz zasobami – wyjaśnia Adrian Stelmach.
Według założyciela explitii korzyści płynące z właściwie przeprowadzonej transformacji cyfrowej są wielowymiarowe. – Należy do nich obniżenie kosztów operacyjnych, wyższa jakość produktów, mniej przestojów i awarii oraz lepsze decyzje oparte na danych, a to tylko niektóre z korzyści, jakie może przynieść transformacja cyfrowa zakładu produkcyjnego – wymienia Stelmach.
Zielona i cyfrowa transformacja – dwie strony tego samego medalu
Tak rozumiana transformacja idealnie współgra z innym kluczowym obszarem współczesnego funkcjonowania przedsiębiorstw, czyli zapewnianiem zgodności z coraz bardziej restrykcyjnymi wymogami środowiskowymi. Inwestycje znakomicie się uzupełniają.
– Odpowiednio przeprowadzona cyfrowa transformacja biznesu pozwala nie tylko lepiej kontrolować i obniżać koszty procesów produkcyjnych, ale także znacząco redukować negatywny wpływ na środowisko. Dzięki lepszej kontroli nad zużyciem energii, optymalizacji produkcji i utrzymania ruchu fabryki mogą ograniczyć wydatki i jednocześnie stać się bardziej ekologiczne – podkreśla Adrian Stelmach.
Zielona i cyfrowa transformacja idą więc w parze, umożliwiając przedsiębiorstwom realizację dwóch kluczowych celów: zwiększenia efektywności operacyjnej oraz realizacji zobowiązań środowiskowych. A to oznacza również większe sumaryczne oszczędności i ROI.
Jak wygląda cyfrowa transformacja polskich MŚP?
Choć nasze przedsiębiorstwa stają się coraz bardziej nowoczesne, wciąż pozostaje sporo do zrobienia.
Według raportu Komisji Europejskiej Digital Decade Country Report 2023 61% polskich MŚP osiągnęło podstawowy poziom intensywności cyfrowej, co jest wartością niższą od średniej UE wynoszącą 69%. W tyle pozostajemy również pod względem wykorzystania technologii takich jak chmura obliczeniowa (19%), sztuczna inteligencja (3%) i big data (9%): w ich przypadku unijna średnia wynosi odpowiednio 34%, 8% i 14%.
Jak może wyglądać transformacja? Powinna rozpoczynać się od dokładnej analizy obecnych procesów i identyfikacji obszarów wymagających usprawnień.
– Najpierw poznaję firmę od środka. Analizuję obecne procesy, infrastrukturę IT i przepływy danych. Na tej podstawie identyfikuję obszary wymagające optymalizacji i wskazuję, gdzie cyfryzacja może przynieść największe korzyści – wyjaśnia założyciel firmy explitia.
Kolejnym krokiem jest opracowanie matryc danych, które stanowią fundament skutecznej automatyzacji i podejmowania lepszych decyzji biznesowych.
– Dane to fundament skutecznej automatyzacji i podejmowania lepszych decyzji biznesowych. Pomagam określić, jakie dane są dostępne w zakładzie, jak można je efektywnie wykorzystać i jak zintegrować systemy, aby zapewnić ich płynny przepływ – mówi Stelmach.
Na podstawie zebranych informacji tworzona jest indywidualna strategia transformacji cyfrowej dopasowana do specyfiki branży i celów biznesowych przedsiębiorstwa. To wówczas zapadają kluczowe decyzje dotyczące m.in. rozwiązań i konkretnych narzędzi, jakie będą wdrażane. A wybór jest naprawdę duży. Obejmuje m.in. systemy MES, ERP, SCADA, a także technologie wspierające automatyzację i robotyzację zakładów.