Edytuj
share
Na budowie mostu w Kurowie koło Nowego Sącza widać postępy prac
Budowa mostu w na rzece Dunajec w Kurowie tuż przed Nowym Sączem rozpoczęła się pod koniec lipca 2019 r i trwa nieprzerwanie. Prace były prowadzone także w okresie zimowym, pomiędzy 15 grudnia i 15 marca i ich zaawansowanie wynosi obecnie 23 %. Aktualnie prowadzone są m.in. prace polegające na betonowaniu podpór obiektu - informuje GDDKiA.
Kurów, 09.03.2020, widok z góry na podpory tymczasowe w nurcie rzeki. Fot. GDDKiA
W trakcie prowadzenia prac jedne etapy są rozpoczynane, a inne kończone. Zakończono już I etap betonowania korpusu przyczółka od strony Brzeska, a także betonowanie filara po stronie Nowego Sącza. Trwa zasypywanie fundamentów przyczółków i podpór. Wykonywany jest przepust. Roboty prowadzone są od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 20.00 a w soboty do 16.00.
Most budowany jest poniżej starego obiektu, na którym do czasu ukończenia nowego będzie się odbywał ruch. Całkowita długość nowego mostu wyniesie 602 m, szerokość 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu. Będzie obiektem typu extradosed. Ten typ mostów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Ma więc wanty, czyli specjalne liny, ale pylony są niższe niż w mostach wantowych, co sprawia, że są też od nich tańsze w wykonaniu, ale też bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejnym będzie most w Kurowie, na Dunajcu.
Kurów, 09.03.2020, widok z góry na plac budowy od strony Nowego Sącza. Fot. GDDKiA
Kurów, 12.03.2020, podpora tymczasowa
Nowy obiekt zaprojektowany został zgodnie z parametrami technicznymi wymaganymi dla drogi klasy GP (główna przyśpieszona). Będzie położony poniżej starego obiektu i dłuższy od poprzednika o 200 m. W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jego konstrukcję i lokalizację możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem. Zlokalizowany jest na odcinku pomiędzy Nowym Sączem a Brzeskiem, gdzie projektowana jest dwujezdniowa DK75.
Oprócz budowy nowego mostu przewidziano także: przebudowę skrzyżowania DK75 z drogą gminną w Kurowie, parkingu z miejscem ważenia pojazdów, budowę 2 konstrukcji oporowych, przebudowę zjazdów indywidualnych, budowę zatok autobusowych, ekranu akustyczneg i ciągów pieszo-rowerowych.
Koszt inwestycji to niemal 200 mln złotych.
(Mat. prasowe GDDKiA/ek)
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.