Paweł Sawicki, odpowiedzialny w muzeum za aktywność w mediach społecznościowych, wskazał, że placówka jest aktywna na kilku platformach społecznościowych, przede wszystkim na portalu X, Facebooku oraz Instagramie.
Każdego dnia publikujemy tam wpisy dotyczące wydarzeń z historii niemieckiego nazistowskiego obozu Auschwitz, a także krótkie biogramy ofiar. Oficjalne profile muzeum śledzi już prawie 2,5 mln osób, a liczba komentarzy pozostawianych każdego dnia pod naszymi to średnio 4–5 tysięcy
– powiedział Sawicki
Jak podkreślił, "większość komentarzy to różnorodne wyrazy pamięci, emocjonalne reakcje na prezentowane treści, czy pytania stricte historyczne”.
- Niestety, pojawiają się także komentarze, które naruszają pamięć ofiar, w tym wpisy negacjonistyczne czy antysemickie. Każdego dnia widzimy także fale spamu, trolling, działania botów wyłudzających dane czy kampanie dezinformacyjne. Odpowiednia moderacja jest dla nas priorytetem. Staramy się bowiem chronić naszą wirtualną wspólnotę pamięci przed mową nienawiści
– oznajmił Sawicki.
Muzeum rozpoczyna właśnie współpracę ze startupem TrollWall AI. To narzędzie, które automatycznie i w czasie rzeczywistym ukrywa nienawistne, wulgarne komentarze na stronach społecznościowych. System działa już na Facebooku, Instagramie, YouTubie i TikToku. Twórcy TrollWall AI opierają się na międzynarodowych standardach prawnych, które definiują, czym jest mowa nienawiści.
- Mamy prawo do wolności słowa, ale nie do mowy nienawiści. Poprzez automatyczne moderowanie toksycznych komentarzy tworzymy bezpieczną, wolną od nienawiści przestrzeń online dla obserwujących muzeum w mediach społecznościowych
– powiedział Tomas Halasz, szef i współzałożyciel TrollWall AI.
Paweł Sawicki poinformował, że muzeum uzyskało dostęp do wszystkich funkcjonalności serwisu:
- W prowadzonych przez nas testach narzędzie okazało się bardzo skuteczne. Co ważne, TrollWall AI prowadzi automatyczną moderację w wielu różnych językach, co w naszym przypadku jest szczególnie istotne. Możemy także dodawać do systemu różne słowa kluczowe. Oczywiście narzędzie nie zastąpi w pełni pracy moderatora, ale stanowi dodatkowe zabezpieczenie i dodatkową barierę, zwłaszcza na Facebooku i Instagramie
– zaznaczył.
Działania w mediach społecznościowych są ważnym elementem misji edukacyjnej Miejsca Pamięci. Treści publikowane na oficjalnych kontach muzeum docierają do niemal 2,5 mln osób, z czego najwięcej za pośrednictwem platformy X – 1,6 mln obserwujących, a także Facebooka – 556 tys. obserwujących.
Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 roku, aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów. Spośród około 140-150 tys. deportowanych do obozu Polaków śmierć poniosła niemal połowa. W Auschwitz ginęli także Romowie, jeńcy sowieccy i osoby innej narodowości.
W 1947 roku na terenie byłych obozów Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau powstało muzeum. Były obóz w 1979 roku został wpisany, jako jedyny tego typu obiekt, na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. (PAP)