Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Mieszkańcy Małopolski korzystają z efektów Krajowego Programu Kolejowego

  • Czas na kolej
  • date_range Piątek, 2019.07.19 10:10 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 08:55 )
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmieniają kolej w Małopolsce. Podróżni już korzystają z efektów Krajowego Programu Kolejowego. Od lipca pociągi jadą nowa estakadą między Krakowem Głównym a Płaszowem. Mieszkańcy wygodniej podróżują z nowoczesnych przystanków. Lepszy dostęp do kolei zapewniają perony na trasie m.in. do Katowic i w kierunku Zakopanego. Efektem kolejnych prac będą szybsze, bezpieczniejsze, komfortowe podróże pociągiem.

Fot. PKP PLK S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największy w historii program inwestycyjny - Krajowy Program Kolejowy (KPK). To obecnie 220 projektów za prawie 70 mld zł. Ogromne przedsięwzięcie, które wyrównuje dostępność komunikacyjną w Polsce, zwiększa możliwości sprawnych podróży w miastach i aglomeracjach. KPK tworzy lepsze warunki dla kolejowych przewozów towarowych. Dziesiątki inwestycji na torach realizowane są przy utrzymaniu rozkładu jazdy pociągów pasażerskich i zapewnieniu przewozu towarów. Z efektów KPK już korzystają podróżni na linii Lublin – Zaklików oraz osoby wsiadające do pociągów z nowych peronów na trasie z Rzeszowa do Przemyśla. Po latach można pojechać pociągiem z Wrocławia do Lubina oraz z Oleśnicy do Krotoszyna. Spektakularne efekty inwestycji to estakada Kraków Zabłocie – Krzemionki oraz nowe tory z Krakowa do Płaszowa. Na sieci kolejowej zamontowano dziesiątki nowych rozjazdów, a komputery i nowoczesne systemy zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa na setkach kilometrów nowych torów. Efektem programu stają się krótsze czasy przejazdu pociągiem np. z Poznania do Piły. W każdym miejscu Polski podróżni na nowych i zmodernizowanych przystankach zyskali komfortowe warunki dostępu do kolei. Zwiększa się poziom bezpieczeństwa m.in. przez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, a dla przewoźników towarowych oddawane są lepiej przygotowane do przewozu ładunków trasy.

Szczegółowo przygotowany rozkład jazdy zapewnia sprawne kursowanie rosnącej liczby pociągów pasażerskich i towarowych oraz modernizację i remont kolejowych tras. Możliwy jest również transport towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. gwarantują przepustowość linii, tzn. – możliwość przejazdu pociągów obok prowadzonych robót lub innymi, wcześniej przygotowanymi trasami. Finansowanie KPK zapewniają znaczące środki z programów UE i budżetu państwa. 

Fot. PKP PLK S.A.

 

Kolej zmienia Kraków na dobre

Od lipca w Krakowie dla kolei zaczął się nowy rozdział. To efekty projektów Krajowego Programu Kolejowego. Pociągi pojechały torem na pierwszych estakadach zbudowanych w miejscu XIX-wiecznego nasypu. Przebudowa linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice, warta ponad miliard złotych, współfinasowana ze środków unijnych z programu CEF Łącząc Europę, to największa i ważna kolejowa inwestycja w aglomeracji krakowskiej. To niemal 20 km linii biegnącej przez centrum miasta, estakady, wiadukty, mosty, na których będą nie dwa lecz cztery tory i nowe przystanki. 
Efekty inwestycji zapowiadają się niezwykle korzystnie dla komunikacji Krakowa, aglomeracji i Polski. Nowe estakady otworzą przestrzeń w zabytkowej części miasta. Będzie nowy przystanek Kraków Grzegórzki, dogodny szczególnie dla połączeń aglomeracyjnych. Dzięki bliskości punktów handlowych, linii tramwajowych i autobusowych, stanie się ważnym centrum przesiadkowym. Kolejny przystanek przy osiedlu Złocień również zapewni szybki i wygodny dostęp do kolei.

Mieszkańcy aglomeracji krakowskiej zyskali już nowe perony w Prokocimiu i Bieżanowie, oraz w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich. Są podwyższone i można korzystać z wygodnych dojść. Dla pasażerów najistotniejsza będzie dobudowa dwóch torów, przeznaczonych dla pociągów regionalnych, na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Główny. Dodatkowy tor pojawi się też na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów. Dzięki nim przyspieszą pociągi dalekobieżne, a przewoźnicy będą mogli uruchomić dodatkowe połączenia aglomeracyjne. 

 

Szybciej pociągiem do Katowic, wygodniej autem przez tory 

W 2019 roku zakończą się prace na linii kolejowej pomiędzy Krakowem Głównym Towarowym a Mydlnikami. To część większej inwestycji Kraków – Katowice o znaczeniu międzynarodowym. Pociągi pomiędzy stolicami Śląska i Małopolski pojadą 160 km/h, a podróż skróci się do ok. 1 godziny. Krakowska część tego projektu jest już na końcowym etapie. Budowane jest nowoczesne centrum przesiadkowe w Bronowicach i modernizowana stacja w Mydlnikach, by podróżni po wakacjach mogli korzystać z nowych peronów i przejścia podziemnego. Kolejarze zwiększają również poziom bezpieczeństwa i wygodę kierowców. W Krakowie w rejonie ul. Rydla powstał wiadukt kolejowy. Samochody jadą pod torami bez czekania przy rogatkach. Zwiększyło się bezpieczeństwo i poprawiła wygoda pieszych i kierowców.

Na trasie w kierunku Katowic, w Zabierzowie, Rudawie  i Krzeszowicach podróżni już korzystają z nowych peronów. Przebudowa obejmuje również stację w Trzebini. Powstają nowe perony, przejścia podziemne i wiadukty drogowe. Kolej usprawnia komunikację w regionie.

 

Do Skawiny najszybciej koleją!

Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze od grudnia 2017 roku skraca podróż w kierunku do Zakopanego. To również kierunek połączeń aglomeracyjnych dla mieszkańców Skawiny. Linia kolejowa do podkrakowskiej miejscowości jest już w przebudowie na odcinku Kraków Płaszów - Podbory Skawińskie. Po zakończeniu, w 2021 roku mieszkańcy zyskają nowoczesne, wygodne i szybkie połączenie. Będą nowe przystanki – Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia, a istniejące zostaną gruntownie zmodernizowane. Władze gmin, które łączy linia kolejowa już planują budowę parkingów przy torach. Nowa kolej ograniczy ruch samochodowy, zmniejszy hałas i smog w Krakowie.

 

…i do zimowej stolicy Polski też koleją

Modernizacja linii ze Skawiny przez Suchą Beskidzką, Chabówkę do Zakopanego na wakacje została tak zorganizowana, by pociągi mogły kursować. Nowa łącznica w Suchej Beskidzkiej wspólnie z krakowską pozwalają skrócić podróż nawet o pół godziny. Na linii Skawina – Sucha Beskidzka dodatkowe urządzenia zwiększyły poziom bezpieczeństwa na 18 przejazdach kolejowo-drogowych. Wygodniejszy dostęp do pociągów zapewniają nowe perony na stacjach i przystankach: Rzozów, Radziszów, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów. Zaplanowano także budowę nowego przystanku Radziszów Centrum. Stacja Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona zostanie wyposażona w trzy windy, umożliwiające wygodną obsługę osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakończenie prac między Skawiną a Suchą Beskidzką planowane jest do grudnia 2019 roku. 

Między Chabówką a Zakopanem są już nowe tory na odcinku Nowy Targ – Szaflary. Po wakacjach kolejna faza robót obejmie m.in. odcinek Sieniawa – Nowy Targ. Efektem prac będzie oczekiwany standard obsługi na 12 stacjach i przystankach. Dostęp do kolei ułatwi dodatkowy przystanek w Chabówce. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym po przebudowie przejazdów oraz urządzeń sterowania 
Zaplanowano również budowę łącznicy w Chabówce. Nowy odcinek toru między liniami Sucha Beskidzka - Chabówka i Chabówka – Zakopane umożliwi bezpośrednią jazdę do Zakopanego i pozwoli na kilkuminutowe skrócenie czasu jazdy pociągów. 
 

Fot. PKP PLK S.A.

 

Lepsze podróże do Sosnowca

W Małopolsce PLK modernizują także linię Tunel - Sosnowiec. Są już pierwsze efekty prac na odcinku Charsznica - Wolbrom - Jaroszowiec Olkuski. Podróżni od czerwca korzystają z nowych wyższych peronów na przystankach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie. Korzystnie zmienia się stacja w Wolbromiu. Oprócz nowych peronów obsługę ułatwią windy, a przejście pod torami zwiększy poziom bezpieczeństwa. Do 2020 r. wymienione będzie 39 km torów i 20 km sieci trakcyjnej. Sprawność przewozów zapewni także naprawa 22 mostów i przepustów. Prędkość pociągów miejscami zwiększy się nawet trzykrotnie z 40 do 120 km/h. 

 

Podłęże – Piekiełko nowa linia na mapie Polski

Inwestycja pomiędzy podkrakowskim Podłężem a południem regionu zapewni sprawniejszą komunikację w Małopolsce i w kraju. Budowa nowej linii stanowi istotny element projektowanego ”bursztynowego” - transeuropejskiego korytarza transportowego. Zmodernizowana i dostosowana do prędkości 120 km/h będzie linia pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem. Dodatkowo wybudowana będzie również 58-km linia, łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Pociągi pojadą do 160 km/h. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do lepszej komunikacji. PLK jeszcze w tym roku podpiszą umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla tego przedsięwzięcia. To największe tego typu zamówienie w historii polskiej kolei. Realizacja wartej ok. 7 miliardów zł inwestycji zaplanowana jest na lata 2020 – 2026.
 

 

ANDRZEJ ADAMCZYK MINISTER INFRASTRUKTURY:
- Na naszych oczach zmienia się kolej w Krakowie i Małopolsce, a to istotnie wpływa na rozwój transportowy i gospodarczy całego województwa. Podobne inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego prowadzone są w całej Polsce - w dużych aglomeracjach i w mniejszych miejscowościach - po to, aby dojść do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej.

 

 

 

Więcej informacji na stronie projektu: www.krakow-rudzice.pl

 

 

Tematy:
Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię