Filmy dokumentalne
- Dominują rodzinne historie, często bazujące na amatorskich nagraniach sprzed lat. Stosunkowo wiele też opowieści o niełatwej sytuacji kobiet i mniejszości w rozmaitych zakątkach świata. Wciąż mocno trzymają się tematy uchodźstwa i wojen. Świat przegląda się w filmach zgłoszonych na Krakowski Festiwal Filmowy – mówi Maciej Gil, jeden z selekcjonerów.
Filmy dokumentalne wprowadzą nas również do często niedostępnych miejsc: W “Nocnej zmianie” podejrzymy niezwykle fotogeniczne dmuchanie szkła w fabryce na granicy Czech i Niemiec, “Zajezdnia w Asmarze” przeniesie nas na torowiska w Erytrei, gdzie dwóch przyjaciół pracuje przy imponujących lokomotywach. Poznamy jak zawsze fascynujących bohaterów o niezwykłych losach, m.in. w dokumencie “Jak z filmu”, który opowiada o byłych mieszkańcach Korei Północnej i ich pierwszych wrażeniach po obejrzeniu nielegalnych w kraju, zagranicznych filmów; czy animowanym dokumencie “Zwykły facet”, gdzie trzy bohaterki zwierzają się ze swojej miłości do seryjnego mordercy.
Filmy fabularne
- W czasie selekcji wypatrywaliśmy filmów lżejszych, pogodniejszych, ale program zawsze dyktują nam twórcy, a oni najwyraźniej chcą opowiadać o tym, co wyrywa nas ze strefy komfortu, boli, może nawet budzi lęk. I tak w programie dominują pożegnania i sytuacje graniczne, wybory niemożliwe, a jednak nieuniknione. Postaci konfrontowane są z tym, co najtrudniejsze – z chorobą i śmiercią bliskich, rozstaniem, gwałtem, molestowaniem, dyskryminacją, codziennymi zmaganiami w niekoniecznie przyjaznym środowisku - podkreśla Dagmara Romanowska, selekcjonerka sekcji fabularnej
Nie zawsze są to jednak historie mroczne, bowiem i w najciemniejszych czasach znaleźć można odpryski humoru i ciepła, jak np. w „Los Bengalas”, buchającej muzyczną energią opowieścią o… Alzheimerze. Albo w „Ojcu” – filmie o międzypokoleniowej wymianie odpowiedzialności, chwili, gdy ostatecznie i nieodwołalnie przestaje się być dzieckiem i samemu trzeba zacząć nieść ciężar życia. Łatwo o chwile wzruszenia – np. w „W potrzasku” – filmie, który porusza bardzo rzadko obecny w kinie temat opieki nad osobami niepełnosprawnymi, w dodatku robi to z niecodziennej perspektywy. Z kolei „Niewinność”, która toczy się wokół chłopaka z zespołem Downa, powinna zaskoczyć swoją gatunkową formą, przypominającą nieco najlepsze brytyjskie kryminały ostatnich lat, chociażby „Broadchurch”.
W krótkich fabułach pojawiają się również m.in. tematy związane ze zmaganiami jednostki z nieprzyjaznym systemem. W “Mam na imię Sonila” okradziona w autobusie bohaterka, próbuje bezskutecznie zgłosić sprawców policji. W fabule “Bielmo” bohater odnajduje swój skradziony rower przypięty na ulicy, ale odzyskanie go będzie się wiązało z serią zaskakujących zwrotów akcji. “Wyrok w sprawie K.” pokazuje natomiast jakie konsekwencje może mieć samodzielne egzekwowanie prawa.
Olga Bołądź: Zależało mi, by stać po stronie człowieka, a nie ideologii
Filmy animowane
Animacje zaskakują niczym niepohamowaną wyobraźnią twórców i szerokim spektrum tematów. Szalone i mroczne opowieści (“Oko ducha”) przeplatają się z historiami pełnymi humoru (“Toomas w Dolinie Dzikich Wilków” ). “Dziecko z drewna i ukryta matka lasu” zabierze nas w psychodeliczną i pełną dwuznaczności podróż po lesie, “Miara szczęścia” tchnie życie w wykresy z prezentacji Power Point, a film “Jak moja babcia stała się krzesłem” postara się znaleźć odpowiedź na tytułowe pytanie.
Jak podkreśla Robert Sowa, kurator sekcji animowanej: w tym roku sporo premier oraz debiutów filmowych. Pokazujemy wiele filmów, które dopiero rozpoczynają swoje kariery i z pewnością jeszcze o nich usłyszymy. Festiwal przyciąga najlepsze animacje z Polski i świata, dlatego warto śledzić konkurs i artystów, którzy pokażą swoje filmy w Krakowie.
Polskie filmy w konkursie
W międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych będą rywalizować również polskie filmy. Wśród dokumentów “Dad You've Never Had” Dominiki Łapki o skomplikowanej relacji dorosłej córki z ojcem oraz “Uścisków twoich mi potrzeba” (reż. Andrej Kuciła) w którym 92-letnia Walentyna u kresu życia wertuje stare zeszyty córki i zabiera nas w podróż przez nieznany świat człowieka, o którym „wszyscy zapomnieli”.
Polskie animacje reprezentuje Tomek Ducki z najnowszą produkcją “Plantarium” o uprawiającym tajemniczy ogród mężczyźnie, który pewnego dnia znajduje w doniczce małego chłopca oraz Marcin Wojciechowski z filmem “backstage.episodes” eksplorującym stany psychiki jednostki i nawiązującym do postaci Iana Curtisa.
Wśród fabuł jest też surrealistyczna opowieść o szybkim dorastaniu – “Alicja i żabka” w reżyserii aktorki Olgi Bołądź oraz “Problem” Tomasza Wolskiego, w którym spokojne popołudnie zostaje zakłócone przez tytułowy problem – nieprzytomnego człowieka, leżącego na trawie.
Laureatów konkursu poznamy w sobotę 6 czerwca. Krakowski Festiwal Filmowy potrwa do niedzieli, 7 czerwca, kiedy będzie można zobaczyć wszystkie nagrodzone filmy.
Filmy w międzynarodowym konkursie krótkometrażowym:
Krótkometrażowe filmy dokumentalne:
“Dad You've Never Had”, reż. Dominika Łapka, 29’, Polska, 2020
“Druga rodzina” / “A Second Family”, reż. Ramón Sánchez Orense, Susanne Krauss, 8’, Demokratyczna Republika Konga, 2019
“Dusza człowiek” / “A Friendly Man”, reż. Łukasz Konopa, 22’, Izrael, 2019
“Epitafium” / “Epitaph”, reż. Victor Asliuk, 28’, Białoruś, 2020
“Jak z filmu” / “The Fantastic”, reż. Maija Blåfield, 29’, Finlandia, 2020
“Kamerdyner” / “The Butler”, reż. Daniel Dencik, 25’, Dania, 2019
“Bezpowrotnie” / “Overdue”, reż. Tessa Louise Pope, 24’, Holandia, 2019
“Nocna zmiana” / “keep shiftin'”, reż. Verena Wagner, 21’, Niemcy, 2019
“Uścisków twoich mi potrzeba” / “I Need the Handshakes”, reż. Andrej Kuciła, 19’, Polska, 2020
“W Kijowie się nie strzela” / “There's No Shooting in Kyiv”, reż. Jakub Šedý, 30, Czechy, 2019
“Zajezdnia w Asmarze” / “Depot Asmara”, reż. Beatrice Möller, 25’, Niemcy, 2019
“Złote guziki” / “The Golden Buttons”, reż. Alex Evstigneev, 19’, Rosja, 2020
“Zwykły facet” / “Just a Guy”, reż. Shoko Hara, 15’, Niemcy, 2020
Krótkometrażowe filmy fabularne:
“Alicja i żabka” / “Alice and the Frog”, reż. Olga Bołądź, 28’, Polska, 2020
“Bielmo” / “White Eye”, reż. Tomer Shushan, 21’, Izrael, 2019
“Dorośli” / “Adults”, reż. Zhenya Kryukova, 26’, Rosja, 2019
“Los Bengalas”, reż. David Valero Simón, 21’, Hiszpania, 2019
“Mam na imię Sonila” / “My Name Is Sonila”, reż. Suela Bako, 20’, Francja, 2019
“Niewinność” / “Innocence”, reż. Ben Reid, 20’, Wielka Brytania, 2019
“Nina”, reż. Hristo Simeonov, 20’, Bułgaria, 2019
“Ojciec” / “The Father”, reż. Gleb Osatinski, 9’, USA, 2019
“Problem”, reż. Tomasz Wolski, 15’, Polska, 2020
“Pyza” / “Chubby”, reż. Madeleine Sims-Fewer, Dusty Mancinelli, 22’, Kanada, 2019
“Większość” / “Majority”, reż. Tessa Hoffe, 15’, Wielka Brytania, 2019
“W potrzasku” / “Between a Rock and a Hard Place”, reż. Mads Koudal, 19’, Dania, 2019
“Wyrok w sprawie K.” / “The Verdict in the Case of K.”, reż. Özgür Anil, 30’, Austria, 2020
Krótkometrażowe filmy animowane:
“backstage.episodes”, reż. Marcin Wojciechowski, Polska, 2020
“Brodząc” / “Wade”, reż. Upamanyu Bhattacharyya, Kalp Sanghvi, 11’, Indie, 2019
“Dziecko z drewna i ukryta matka lasu” / “Wood Child and Hidden Forest Mother”, reż. Stephen Irwin, 10’, Wielka Brytania, 2020
“Jak moja babcia stała się krzesłem” / “How My Grandmother Became a Chair”, reż. Nicolas Fattouh, 10’, Liban, Niemcy, 2020
“Maski” / “Beyond Noh”, reż. Patrick Smith, 4’ USA, Japonia, 2020
“Miara szczęścia” / “Average Happiness”, reż. Maja Gehrig, 7’, Szwajcaria, 2019
“Miss Przeznaczenia” / “Little Miss Fate”, reż. Joder von Rotz, 8’, Szwajcaria, 2020
“Oko ducha” / “Ghost Eye”, reż. Wouter Sel, Thijs De Cloedt, 19’, Belgia, 2020’
“On nie może żyć bez kosmosu” / “He Can't Live Without Cosmos”, reż. Konstantin Bronzit, 16’, Rosja, 2019
“Plantarium”, reż. Tomek Ducki, reż. Polska, Węgry, 7’, 2020
“Powrót do domu” / “Coming Home”, reż. Benjamin Swiczinsky, 4’, Austria, 2019
“Toomas w Dolinie Dzikich Wilków” / “Toomas Beneath the Valley of the Wild Wolves”, reż. Chintis Lundgren, 18’, Estonia, Chorwacja, Francja, 2019
“Wszyscy jej umarli kochankowie” / “All Her Dying Lovers”, reż. Anna Benner, Eluned Zoe Aiano, 6’, Niemcy, Czechy, 2020
mat. prasowe/sp