Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Pierwsze pociągi kursują wzdłuż zbiornika w Świnnej Porębie

To pierwsza od lat nowa linia kolejowa w Małopolsce. W piątek oddano do użytku tory wzdłuż zbiornika w Świnnej Porębie. Przełożenie torów z dna zbiornika na jego brzeg kosztowało ponad 500 milionów złotych. Regularne połączenia z Krakowa do Zakopanego już w niedzielę wyjechały na trasę po nowym torowisku.

fot. M. Mędela

Posłuchaj co mówi Małgorzata Owsiany, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie
Pierwsze pociągi pojechały wzdłuż zbiornika Świnna Poręba

- To chyba jeden z ładniejszych obiektów, jaki powstał w tym roku w Polsce - mówi Radiu Kraków Małgorzata Owsiany, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie, inwestor zapory i nowej linii kolejowej - Koszt budowy był spory, bo musiały być robione nasypy kolejowe, ubezpieczenia i właśnie te obiekty mostowe.

Na pewno nowa trasa będzie malownicza. Tory wiją się wzdłuż brzegów przyszłego Jeziora Mucharskiego, wśród gór Beskidu Małego. Na nowym dziewięciokilometrowym odcinku wybudowano dwa imponujące mosty. Jeden z nich ma aż siedem efektownych łuków. W piątek nową trasą przejechali zaproszenie goście. Zaplanowano dwa przejazdy testowe. Od niedzieli już każdy podróżujący z Krakowa do Zakopanego może przejechać nowym torowiskiem.

Co ciekawe, nowy odcinek torów to fragment najkrótszego traktu kolejowego z Krakowa do Wiednia. Odcinek tak zwanej kolei transwersalnej Skawina – Sucha Beskidzka został otwarty 22 grudnia 1884 roku, czyli 130 lat temu. Przed wojną na tym odcinku jeździła również słynna Luxtorpeda. Rekordowy czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego wynosił 138 minut i do dziś nie został pobity.

 

 

 

(Marek Mędela/ko)

Luxtorpeda podhalańska, lata 30. XX w./fot: www.audiovis.nac.gov.pl
Tematy:
Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię